شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

«چهارصد ضربه» از میان تجربه‌های شخصی خود فرانسوا تروفو بیرون آمده است.

کارگردانی که معتقد است تجربه‌های شخصی معمولا بهترین نوع تجربه هستند و کارگردان‌هایی که از این تجربه‌ها استفاده می‌کنند، اثری خلق می‌کنند که می‌توان از آن لذت برد.  «چهارصد ضربه» (The 400 blows) محصول سال 1959 فرانسه است که به شیوه سیاه و سفید و در مدت زمان 99 دقیقه ساخته شده است.

 درباره فیلم
فرانسوا تروفو، «چهارصد ضربه» را در 27 سالگی ساخت. او در آن زمان دو برابر سن آنتوان دوآنل (شخصیت اصلی فیلم) را داشت و هنوز چند سالی مانده بود تا 30 ساله شود. نوشتن فیلمنامه‌ای درباره سیزده- چهارده سالگی یک نوجوان پاریسی، نوجوانی که از زندگی واقعی محروم است، یکی از آرزوهای تروفو بود.

وقتی او سینما را کشف کرد، نوجوانی بود که فیلم دیدن را به درس خواندن ترجیح می‌داد. مخفیانه از در خروجی سینما یا پنجره مستراح وارد سالن می‌شد تا بتواند فیلم مورد نظرش را ببیند. تمامی اتفاقات «چهارصد ضربه» واقعی هستند و بسیاری از آنها همان اتفاق‌هایی است که برای خود تروفو افتاده‌ یا آنها را به چشم دیده است.

«چهارصد ضربه» را می‌توان فیلمی اجتماعی دانست که لحظات شیرینی را برای تماشاگر خود خلق کرده است. از آنجا که این فیلم به مشکلات جوانان و نحوه رفتار والدین با آنان می‌پردازد، در پاره‌ای موارد نیز به شدت تلخ و متاثرکننده است.

داستان فیلم
فیلمنامه «چهارصد ضربه» را فرانسوا تروفو با همکاری مارسل موسی به نگارش درآورده است. این فیلم که در زمره آثار شکل‌دهنده موج نوی سینمای فرانسه قرار می‌گیرد، داستان یک پسر نوجوان پاریسی به نام آنتوان دوآنل را به تصویر می‌کشد که به اعتقاد پدر، مادر و معلمان خود پسری دردسرساز است.

 او به تدریج از خانه و مدرسه رانده می‌شود و ترجیح می‌دهد اوقاتش را با «رنه بیژی» (همکلاسی‌اش) بگذراند. آنها به جای درس خواندن، به سینما و شهربازی می‌روند و تا می‌توانند تفریح می‌کنند. کم‌کم اوضاع برمی‌گردد و پدر و مادر که دل خوشی از آنتوان ندارند، او را به کانون اصلاح و تربیت می‌فرستند؛ یک زندان واقعی برای نوجوانی که پیش از هر چیز به آزادی نیاز دارد.

حضور در جشنواره‌های جهانی 
«چهارصد ضربه» نخستین فیلم بلند فرانسوا تروفو است و چنان درجه یک از کار درآمد و تماشاگران این فیلم را تشویق کردند که داوران چاره‌ای جز تقدیم جایزه بزرگ به او نداشتند.
این فیلم برای نخستین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و همه را تحت تاثیر قرار داد. تروفو مرکز توجه بود و به او لقب «ناپلئون جوان فرانسه» داده بودند.

 «چهارصد ضربه» در سال 1959 نخل طلای کن را دریافت کرد و کاندیدای دریافت جوایز (ocic) و بهترین کارگردانی از این جشنواره شد. ساخته فرانسوا تروفو در سال 1960 نیز نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه شد. این فیلم یک‌سال بعد در جشنواره بافتا شرکت کرد و جایزه و نامزد دریافت جوایز بهترین فیلم اورجینال و بهترین بازیگر جوان سینما شد.

ساخته تروفو از سوی انجمن منتقدان فرانسه و نیویورک نیز مورد تقدیر قرار گرفت و به ترتیب جوایز بهترین فیلم و بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد. این فیلم همچنین در کشورهایی چون آرژانتین، استرالیا، فنلاند، سنگاپور، سوئد و آلمان و انگلیس به اکران عمومی درآمد.

کد خبر 20128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز