همشهری آنلاین: رییس اتحادیه باغداران گفت: علیرغم افزایش 10 درصدی تولید خشکبار به دلیل نبود مدیریت بازار و احتکار عده‌ای سودجو قیمت این محصولات از تولید تا مصرف 100 درصد افزایش یافته است.

قیمت خشکبار این روزها با شدت بالایی افزایش می‌یابند. در جدول زیر قیمت پسته، گردو و بادام آمده است. قیمت‌هایی که حاکی از افزایش قابل توجه این محصولات است.

هر کیلوگرم پسته

40 تا 45 هزار تومان

هر کیلوگرم گردو

40 هزار تومان

هر کیلو گرم بادام

28 تا 30 هزار تومان

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم پسته در بازار 40 تا 45 هزار تومان، هرکیلو گرم گردو حدود 40 هزار تومان و هر کیلوگرم بادام 28 تا 30 هزار تومان است. در صورتی که قیمت این محصولات پس از پایان فصل برداشت (اوایل آبان ماه) تاکنون تا 100 درصد افزایش یافته و فاصله زیادی بین قیمت خرید این محصولات از باغدار تا قیمت فروش آن‌ها در بازار مصرف به وجود آمده است.

مجتبی شادلو رییس اتحادیه باغداران در این باره به ایسنا گفت: علی‌رغم افزایش 1.5 برابری هزینه‌های تولید در بخش‌های کارگری، بسته‌بندی، نهاده‌ها، حمل‌ و نقل و ... تولید محصولات خشکباری هیچ‌گونه افزایش قیمتی نسبت به سال گذشته نداشته است اما پس از پایان فصل برداشت، این محصولات حدود دو برابر افزایش قیمت‌ داشته‌اند.

وی افزود: افزایش قیمت‌ محصولات خشکباری و باغی که در سال جاری رخ داده به دلیل نبود مدیریت در بازار و ایجاد‌ فاصله بین تولید و مصرف است اما تولیدکنندگان از این افزایش قیمت‌ها هیچ سهمی ندارند تا بتواند بخشی از افزایش هزینه‌های خود را جبران کنند. از سوی دیگر دود افزایش قیمت این محصولات به چشم مصرف‌کنندگان می‌رود و قدرت خرید آنها را کاهش می‌هد.

رییس اتحادیه باغداران گفت: گردو در بهترین نوع آن با پوست چوبی در فصل برداشت کیلویی 6000 تومان در عمده‌فروشی‌ها فروخته شد و در خرده‌فروشی‌ها نیز کیلویی 8000 تا 9000 تومان بود اما امروز قیمت این محصول تا چند برابر افزایش یافته است. هم‌چنین مغز گردو در پایان فصل برداشت حدود 20 هزار تومان بود که در حال حاضر به بیش از 40 هزار تومان رسیده است.

به گفته‌ی شادلو علی‌رغم افزایش تولید پسته در سال جاری قیمت آن پس از فصل برداشت تاکنون بیش از 100 درصد افزایش یافته که با توجه به هزینه‌ی کم انبارداری این میزان افزایش منطقی نیست.

وی با بیان این‌که در سال جاری تولید محصولات باغی 30 درصد افزایش داشته است عنوان کرد: محصولات خشکباری حدود 12 درصد و محصولات تره‌باری حدود 35 درصد افزایش تولید داشته‌اند اما افزایش قیمت‌ها در برخی از محصولات خشکبار بیش از دو برابر شده ‌است.

رییس اتحادیه باغداران تصریح کرد: با توجه به اینکه خشکبار اجباری برای توزیع نداشته و قابل نگهداری است، بسیاری از سود‌جویان این محصول را برای بازار بهتر در آینده احتکار می‌کنند اما یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت این محصولات سود ناحق و مضاعف فروشندگان است.

ایران سالانه 200 هزار تن از حدود 600 هزار تن پسته جهان را تولید می‌کند و دومین تولیدکننده پسته در جهان است. همچنین با تولید 180 هزار تن گردو، 200 هزار تن بادام و 31 هزار تن فندق به ترتیب رتیه‌های چهارم، پنجم و ششم را میان تولیدکنندگان این محصولات برای خود ثبت کرده است.

همچنین در هشت ماهه امسال 726 میلیون دلار انواع محصولات خشکباری به 23 کشور اروپایی و آسیایی از جمله هندوستان، انگلستان، ایتالیا، المان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.5 درصد افزایش داشته است.

کد خبر 201453
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز