پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت اوباما در حال برنامه‌ریزی برای یک تلاش علمی 10 ساله جهت بررسی عملکرد مغز انسان و ساخت یک نقشه جامع از فعالیت آن است تا چیزی شبیه به پروژه ژنوم انسان برای علم ژنتیک را برای مغز ایجاد کند

به گزارش ایسنا، نقشه فعالیت مغز، یک همکاری میان سازمان‌های فدرال، بنیادهای خصوصی و دانشمندان ارشد آمریکا است.

طرفداران این پروژه امیدوارند که پژوهش کامل بر روی نورون‌های مغز انسان بتواند اطلاعات بیشتری را ارائه کند که برای درک بهتر از بیماری‌های مغزی، کمک به درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون و حتی کمک به پیشرفت در هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد.

برخی دیگر صرف بودجه زیاد بر روی یک پروژه را مورد نقد قرار داده و مدعی شده‌اند که این پژوهش از اهداف روشن برخوردار نیست.

جزئیات در مورد این پروژه هنوز نهایی نشده اما این پژوهش بزرگ قرار است در بودجه پیشنهادی باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در ماه آینده ذکر شود.

هنوز مشخص نیست که چه میزان پول فدرال برای این پروژه مطرح شده است.

نقشه جامع مغز از یک دامنه مشابه با پروژه ژنوم انسان برخوردار بوده که تمام ژن‌های دی‌ان‌ای انسان را ثبت کرده و در سال 2003 با هزینه 3.8 میلیارد دلار تکمیل شد. نقشه مغز نیز قطعا با هزینه میلیارد دلاری به پایان خواهد رسید.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دانشمندان حاضر در برنامه‌ریزی این پروژه نوشته که آنها امیدوارند تامین مالی فدرال سالانه بیش از 300 میلیون دلار باشد که هزینه کلی را پس از 10 سال به سه میلیارد دلار خواهد رساند.

اوباما این پژوهش را یک نمونه از آن گونه که دولت باید در بهترین ایده‌ها سرمایه‌گذاری کند، توصیف کرد.

اوباما گفت: امروز دانشمندان ما در حال نقشه‌برداری مغز انسان برای دستیابی به پاسخی برای بیماری آلزایمر هستند.

رییس‌جمهور آمریکا افزود: آنها در حال تولید داروهایی برای بازسازی اندام آسیب‌دیده و ساخت مواد جدید برای تولید پیل‌های با قدرت 10 برابر بیشتر هستند. اکنون زمان آن است که سرمایه‌های کارساز را در علم و نوآوری بکار ببریم.

این در حالیست که انتقادات زیادی به این پروژه وارد شده، از جمله نگرانی‌ها در مورد امکان‌پذیر بودن اهداف نقشه برداری از فعالیت مغز و این که آیا این بهترین کاربری از منابع دولتی است.

کد خبر 202428
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز