گروه اجتماعی - مینا شهنی: از ابتدای امسال به مددجویان سازمان بهزیستی وعده داده شد که مستمری‌های ماهانه‌شان افزایش می‌یابد، اما با رسیدن به روزهای پایانی سال این وعده عملی نشد.

معلولان

عرف رایج در تعیین مستمری مددجویان سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی این بوده که هر سال چند درصد به میزان این مستمری‌ها اضافه می‌شده اما در سال 91این اتفاق رخ نداده است.همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی که اوایل سال وعده افزایش مستمری را داده بود در حاشیه‌ مراسم تقدیر از مدال‌آوران پاراالمپیک در دی‌ماه امسال گفت: این موضوع در دست اقدام است.

او در خرداد‌ماه امسال هم اعلام کرد که برای مددجویان زیر پوشش سازمان بهزیستی افزایش مستمری 15درصدی درنظر گرفته شده که معوقه‌ سه ‌ماه اول سال محاسبه و پایان خرداد‌ماه به حسابشان واریز می‌شود، اما بعد از گذشت دو ‌ماه این اتفاق رخ نداد و هاشمی در هفته‌ دولت بار دیگر اعلام کرد که مابه‌التفاوت مستمری مددجویان محاسبه و تا پایان آبان‌ماه به حساب‌هایشان واریز می‌شود. این وعده نیز عملی نشد و با رسیدن به ‌ماه آخر سال مشخص شد که دولت و سازمان بهزیستی، ‌افزایش مستمری مددجویان بهزیستی را در برنامه‌های خود نداشته‌اند.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 9آذرماه در حاشیه مراسم واگذاری خودروهای مناسب‌سازی‌ شده‌ معلولان اعلام کرده بود که در لایحه بودجه سال 92پیشنهاد افزایش مستمری مددجویان نهادهای حمایتی را مطرح خواهیم کرد.
او توضیح داده بود که به‌منظور رفع مشکلات مددجویان نهادهای حمایتی هر ساله پیشنهاد افزایش مستمری آنان را در لایحه بودجه مطرح کرده‌ایم و امسال نیز در بودجه 92درخواست افزایش مستمری آنها را خواهیم داشت که امیدوارم مورد موافقت قرار گیرد.

مستمری مددجویان سازمان بهزیستی اگر‌چه میزان اندکی است اما همه ساله از سوی تمامی دولت‌ها افزایش داشته است. این مستمری در سال90 به میزان 20درصد از سوی دولت افزایش پیدا کرد و بارها از سوی مسئولان سازمان بهزیستی اعلام شده که افزایش درنظر گرفته شده برای مددجویان طی دولت نهم در 30سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بخشی از مأموریت سازمان بهزیستی براساس قانون عبارتند از: حمایت و توانبخشی زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار، ایتام و کودکان بی‌سرپرست، کودکان خیابانی و بدسرپرست، دختران و زنان پناهجو، زنان آسیب‌دیده اجتماعی و... . گروهی از این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و از این سازمان مستمری دریافت می‌کنند. در این میان زنان سرپرست خانوار به‌دلیل مشکلاتی که در تأمین معیشت دارند بیش از دیگر گروه‌ها در معرض خطر و آسیب قرار دارند.

محمد نفریه، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، هفته‌ گذشته اعلام کرد که دفتر زنان این سازمان 176هزار زن سرپرست خانوار را تحت پوشش دارد که جمعیت این زنان با فرزندانشان بیش از 550هزار نفر است. با درک این واقعیت که سازمان بهزیستی زنان سرپرست خانواری را که شغل و درآمد ماهانه ندارند تحت‌پوشش قرار می‌دهد و با در نظرگرفتن اینکه تنها درآمد این زنان برای برطرف‌کردن نیازهای روزانه خود و فرزندانشان، مستمری پرداخت شده از سوی سازمان بهزیستی است، عدم‌افزایش مستمری مددجویان سازمان بهزیستی واقعیتی تلخ و گزنده برای آنها بوده است. در شرایطی که تورم قیمت روزانه مواد غذایی برای گروه زیادی از مردم دشواری‌هایی را پدید آورده است زنان سرپرست خانوار سازمان بهزیستی در کنار دیگر مددجویان ناچار شده‌اند که امسال هم با میزان مستمری سال گذشته سر کنند.

میزان مستمری درنظر گرفته شده برای مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی برای هر نفر 45هزار تومان است. ‌در این شرایط اگر زن سرپرست خانواری حداقل دو فرزند داشته باشد هر‌ماه 135هزار تومان به حسابش واریز می‌شود، براساس تعریف جهانی خط فقر (کسانی که درآمد کمتر از یک دلار در روز داشته باشند زیر خط فقر زندگی می‌کنند) اگر قیمت دلار تبادلی را حدود دو هزار و 500تومان درنظر بگیریم، درآمد مددجویان روزانه 60سنت است و اگر دلار بازار آزاد را در این محاسبه بیاوریم درآمد هر مددجوی سازمان بهزیستی روزانه 45سنت است. در این شرایط واقعیت این است که مددجویان سازمان بهزیستی زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

کد خبر 202558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز