همشهری آنلاین: رضا انزابی نژاد استاد ادبیات فارسی و مولف و مصحح متون کهن سال ۱۳۱۵ در تبریز به دنیا آمد.

 پس از تحصیلات ابتدایی و دبیرستان در دانشگاه تبریز در رشته زبان و ادبیات فارسی پذیرفته شد و موفق به دریافت کارشناسی (سال 38) و کارشناسی ارشد (سال 51) گردید و در سال 1356 از دانشگاه تهران دکترا گرفت.

او  علاوه بر تخصص در متون کلاسیک (به ویژه متون تاریخی دوره مغول)، نظامی گنجوی، سعدی و ادبیات معاصر، به زبان‌های خارجی: ترکی، عربی و فرانسه تسلط داشت.

دکتر انزابی نژاد از سال 1351 تدریس خود را در دانشگاه تبریز آغاز کرد و از سال 1366 تا قبل از بازنشستگی  با دانشگاه مشهد فردوسی مشهد همکاری داشت. او در این مدت علاوه بر تدریس در دانشکده ادبیات، مدیریت مجله دانشگاه ادبیات را نیز به عهده داشت.

تألیف نزدیک به 40 مقاله علمی در مجلات معتبر کشور: دانشگاه‌های تهران، تبریز، مشهد، تربیت معلم و مجلات نشر دانش، آینه پژوهش سخنرانی‌های علمی در چندین کنگره از جمله کنگره جهانی فردوسی، حافظ، نظامی و فضولی بغدادی در ایران، هند، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان از کارهای ایشان است.

در سال 1389 دوستان و یاران دکتر انزابی نژاد برای عمری فعالیت ادبی و نوشتاری او یادنامه‌ای در بیش از 500 صفحه را از سوی انتشارات سخن منتشر کردند به نام «چو من در این دیار».

 از جمله تالیفات دکتر انزابی نژاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرهنگ لغت عامیانه، تصحیح و شرح مقامات حمیدی، تصحیح و شرح تجارب الامم فی تاریخ العرب و العجم، تصحیح و شرح چهار مقاله عروضی، تصحیح و شرح بوستان سعدی، فرهنگ لغت الرائد (عربی به فارسی)، رمان بابک (ترجمه از ترکی)، گزیده تاریخ بلعمی (کتاب درسی دانشگاهی)، گزیده مخزن الاسرار (کتاب درسی دانشگاهی)، گزیده کشف الاسرار میبدی (کتاب درسی دانشگاهی).

دکتر انزابی نژاد در روز جمعه 4 اسفند و در سن 76 سالگی دار فانی را وداع گفت.

کد خبر 202762
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز