گروه بورس: رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد: به‌دلیل اینکه مجوز بانک تات از سوی بانک مرکزی لغو شده است این بانک منحل خواهد شد و پذیره‌نویسی بانک آینده هم ربطی به بانک تات ندارد چرا که بانک آینده بانک تات نیست.

بورس

به گزارش همشهری، پذیره‌نویسی سهام بانک آینده از روز شنبه در فرابورس آغاز شد؛ اگرچه خیلی‌ها فکر می‌کردند بانک آینده همان بانک تات است که قرار است با دو مؤسسه اعتباری صالحین و آتی ادغام شود اما این موضوع صحت ندارد و بانک آینده یک بانک جدید است و بانک تات نیز باید منحل شود.

هیأت مؤسس بانک آینده که شامل 30سهامدار حقیقی و حقوقی است 600میلیارد تومان از سرمایه این بانک را تأمین کرده و قرار است با عرضه 25درصد از سهام این بانک در فرابورس 200میلیارد تومان دیگر از سرمایه این بانک از طریق فرابورس تأمین شود تا نهایتا با تأمین 800میلیارد تومان سرمایه مقدمات فعالیت این بانک فراهم شود. اما پرسشی که اکنون وجود دارد این است که سرنوشت بانک تات و سهامداران این بانک چه خواهد شد.

آخرین اخبار حاکی از این است که بانک تات به‌طور قطع منحل خواهد شد و ممکن است سهامدارانی که سهام این بانک را خریده‌اند هیچ پولی دریافت نکنند. در واقع اعداد باقیمانده پس از کسر بدهی‌ها مشخص می‌کند که هر یک از سهامداران بانک تات چقدر دریافت خواهند کرد، مگر اینکه موضوع فعالیت این بانک تغییر کند و این بانک تحت عنوان یک شرکت جدید به فعالیت خود ادامه دهد.

بانک آینده تات نیست

در همین رابطه امیرحمزه مالمیر، رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس در گفت‌وگو با همشهری درباره بانک تات و پذیره‌نویسی سهام بانک آینده و تفاوت این دو بانک گفت: بانک آینده با هویت مستقلی توسط هیأت مؤسسان تشکیل شده و یک شرکت کاملا جدید است و بانک آینده هیچ ربطی به بانک تات ندارد. وی با بیان اینکه دیگر بحث ادغام بانک تات مطرح نیست و بانک تات منحل خواهد شد، افزود:

در آخرین مجمع عمومی ویژه این بانک که برگزار شد موضوع نحوه ادامه فعالیت این بانک با تصویب مجمع و سهامداران، در اختیار هیأت مدیره قرار گرفت و قرار است هیأت مدیره درباره نحوه انحلال این بانک تصمیم‌گیری کند.مالمیر با بیان اینکه مجوز بانک تات از سوی بانک مرکزی لغو شده و بنابراین باید منحل شود تأکید کرد: نحوه فعالیت بانک تات و همچنین وضع سهامداران آن باید به لحاظ حقوقی بررسی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آینده بانک تات چه خواهد شد گفت: بانک تات فعلا سر جایش هست و باید در مورد نحوه ادامه فعالیت این بانک تصمیم‌گیری شود. رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که تکلیف سهامداران بانک تات چه خواهد شد گفت: این بانک می‌تواند موضوع فعالیت خود را تغییر دهد و یا درصورتی که این بانک منحل شود قاعدتا پس از کسر بدهی‌ها رقم باقیمانده بین سهامداران تقسیم خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر پس از انحلال و کسر بدهی هیچ مبلغی برای تقسیم بین سهامداران باقی نماند، سرمایه سهامداران از بین خواهد رفت، گفت: در این صورت دارایی سهامداران سوخت می‌شود؛ البته این موضوع با توجه به اینکه مجوز این بانک توسط بانک مرکزی لغو شده در حیطه بانک مرکزی است و به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی در این زمینه تدابیری اندیشیده و ممکن است سهامداران این بانک سهامدار بانک جدید آینده شوند. وی افزود: موضوع تعیین تکلیف سهامداران بانک تات بحثی بود که بین سازمان بورس و بانک مرکزی وجود داشت و باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد. مالمیر درباره نحوه گزارش‌های بانک تات توضیح داد: بانک تات به‌عنوان یک شرکت ثبت شده نزد سازمان بورس تا زمان انحلال باید گزارش‌های مالی سه، شش و 9 ماهه و سالانه‌اش را به سازمان بورس ارائه کند.

هلدینگ خلیج‌فارس

رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین درباره گزارش‌های مالی شرکت هلدینگ خلیج‌فارس که قرار است سهامش به‌زودی برای نخستین بار در بورس تهران عرضه شود، گفت: شرکت هلدینگ خلیج‌فارس باید صورت‌های مالی چند شرکت زیرمجموعه و همچنین گزارش‌های مالی تلفیقی‌اش را تا قبل از عرضه به سازمان بورس ارائه کند تا مجوز درج نام این شرکت بر تابلوی بورس صادر شود.

وی تصریح کرد: شرکت هلدینگ خلیج‌فارس باید تا 12اسفند اطلاعات مالی شرکت پتروشیمی بندر امام و همچنین شرکت بازرگانی پتروشیمی را که 49درصد سهامش متعلق به هلدینگ خلیج‌فارس است ارائه کند. همچنین این شرکت باید اطلاعات مربوط به پیش‌بینی سود تلفیقی سال92 را براساس عملکرد واقعی شش‌ماهه تا همین تاریخ به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کند.

کد خبر 202883
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز