همشهری آنلاین: مدیر کل منابع امور جنگلی سازمان جنگل‌ها گفت: به دلیل تغییر شرایط اقلیمی، در برخی نواحی که در گذشته پاک بودند آفات و امراض جنگلی شیوع یافته و در برخی مناطق زاگرس یا جنگل‌های شمال طغیان کرده است.

جنگل

کامران پورمقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جنگل‌های ایران با وجود انواع و اقسام آفات و بیماری‌ها، جزو جنگل‌های پاک جهان محسوب می‌شوند افزود: به دلیل تغییر شرایط اقلیمی، تغییر میزان بارش و حرارت هوا، بی‌نظمی‌های بارش و جا به جایی فصل بارش و یخبندان، وقوع خشکسالی‌ها و ورود ریزگردها به کشور، اکوسیستم‌ محیط جنگلی کشور تغییر یافته و شرایط را برای فعالیت آفات و امراض جنگلی فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ گونه آفت جدیدی وارد جنگل‌های کشور نشده و آفات قبلی با تغییر میزبان‌هایشان برخی مناطق پاک را، آلوده کرده‌اند.

مدیر کل منابع امور جنگلی سازمان جنگل‌ها در خصوص شیوع آفات در جنگل‌های شمال کشور طی چند ماه اخیر اظهار کرد: در برخی از گونه‌های درختی جنگل‌های شمال مانند شمشاد که گونه‌ای دیرزیست، منحصر به فرد و ممنوع‌القطع است شاهد خشکیدگی هستیم که در گذشته تنها در درختان بلوط بروز می‌کرد.

وی با بیان اینکه طرح‌های ویژه‌ای برای کنترل آفات و امراض درختان جنگلی به اجرا درآورده‌ایم گفت: به ویژه در غرب و شمال کشور با بررسی‌های انجام شده طی دو سال گذشته، برای راه اندازی کارگروهی تخصصی دستور العمل‌های بسیاری را برای مبارزه با آفات و امراض جنگلی و پدیده خشکیدگی بلوط فراهم کرده‌ایم.

پورمقدم اضافه کرد: برای اجرای این دستورالعمل‌ها علاوه بر اجرای عملیات آبخیز داری، با ارائه طرح‌های ترویجی، از مشارکت‌های مردمی استفاده کرده‌ایم.

وی در پایان تاکید کرد: برای مبارزه با آفات به یک ردیف اعتباری ویژه نیاز داریم تا بتوانیم با توان مضاعف وضع جنگل‌ها را بهبود بخشیم.

کد خبر 203189
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز