همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهور هند با اشاره به تحولات سوریه گفت: تهران با دهلی‌نو کاملا همفکر است که مشکل سوریه تنها از طریق گفتگو میان طرف‌های درگیر و نه راهکار نظامی و استفاده از زور قابل حل است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در دیدار با پراناب موکرجی رئیس‌جمهور هند با اشاره به مسئله هسته‌ای کشورمان، روند مذاکرات ۱+۵ را مثبت توصیف کرد و گفت: اگر چه ما گاهی بهانه‌جویی‌هایی در این رابطه می‌بینیم اما این روند پیشرفت‌هایی هم داشته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز امیدواری نسبت به مثبت بودن روند مذاکرات اخیر ایران با ۱+۵ در آلماتی قزاقستان افزود: ما دراین مذاکرات بسته‌های پیشنهادی متفاوتی ارائه کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه ایران هرگز به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رود، تصریح کرد: رهبر معظم ایران نیز بر حرمت ساخت سلاح هسته‌ای فتوا داده و ما حتی پیشنهاد دادیم تا این فتوا در سازمان ملل به‌عنوان سند ثبت شود، اما آنها بپذیرفتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات سوریه بیان کرد: تهران با دهلی‌نو کاملا همفکر است که مشکل سوریه تنها از طریق گفت‌وگو میان طرف‌های درگیر قابل حل است و نه راهکار نظامی و استفاده از زور.

وی با اشاره به اینکه ایران به قوی‌تر شدن دموکراسی در سوریه معتقد است، گفت: البته برخلاف آنچه غربی‌ها ادعا می‌کنند که نگران دموکراسی در سوریه هستند، ایران به دموکراسی است که خود مردم سوریه بخواهند، ضمن اینکه برخی کشورهای دوست قدرت‌های بزرگ در منطقه هیچ دموکراسی ندارند، ضمن اینکه برخی کشورهای منطقه در سوریه وهمی عمل می‌کنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه نگاه ایران و هند باید ورای این موضوعات باشد، ادامه داد: دورنمای همکاری‌های وسیعی برای این دو کشور وجود دارد.

نماینده مردم قم در مجلس به زمینه همکاری‌های علمی و دانشگاهی دو کشور اشاره و تصریح کرد: زمینه‌هایی چون های‌تک و انرژی برای دو کشور وجود دارد و ایران پیشنهادات روشن و شفافی به تجار هندی درخصوص انتقال گاز ایران به هند از طریق ال‌ان‌جی و لوله‌گذاری در بستر دریا یا خشکی ارائه کرده است.

کد خبر 203485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز