گروه محیط‌زیست : روز گذشته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بنا به سنت هر ساله اصحاب رسانه را به دفتر خود در جاده لشکرک فرا خواند تا علاوه بر ارائه گزارشی از عملکرد یکساله این سازمان به پرسش‌های متعدد خبرنگاران پاسخ دهد.

جنگل کاری - اطراف تهران

 او یک خبر خوش برای شهروندان تهرانی هم داشت. او گفت: «بنا به تأکید مقام معظم رهبری، حفظ و احیای منابع طبیعی در ارتفاعات شمال تهران با هدف جلوگیری از تخریب و تصرفات احتمالی در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس، توسعه فضای سبز در این مناطق با جنگل‌کاری در عرصه‌ای به وسعت 2800هکتار با جدیت دنبال می‌شود.»

به گزارش همشهری، مهندس علیرضا اورنگی، در این نشست درخصوص طرح‌های سازمان جنگل‌ها ومراتع کشور در هفته منابع طبیعی (15لغایت 21اسفندماه جاری) گفت: طی هفته منابع طبیعی 199پروژه در حوضه‌های آبخیزداری، جنگل، مرتع، بیابان و حفاظت با 280میلیارد ریال اعتبار در سراسر کشور افتتاح می‌شود که براساس آن، اقدامات اجرایی مربوط به 12هزار هکتار عملیات آبخیزداری، 104هزار هکتار طرح‌های مرتع‌داری، 1233هکتار جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز و 1700هکتار عملیات مهار بیابان آغاز می‌شود.

به گفته وی با اجرای این پروژه‌ها بالغ بر 100هزار شغل موقت و دائمی ایجاد می‌شود. رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع با توجه به اهمیت توسعه فضای سبز، از توزیع 10میلیون نهال رایگان میان مردم، سازمان و نهادهای حامی نهضت سبز در سراسر کشور خبرداد و افزود: دراولین روز هفته منابع طبیعی (15اسفندماه) بخشی از دامنه‌های البرز جنوبی (رحمان‌آباد) با حضور 1500نفر از هنرمندان نهال‌کاری می‌شود.

مالکیت جنگل‌ها واگذار شدنی نیست

اورنگی درباره کشت زیراشکوب جنگل (که یکی از عوامل تهدید‌کننده رویشگاه‌های جنگلی به‌ویژه رویشگاه‌های زاگرسی محسوب می‌شود)، تصریح کرد: شش میلیون هکتار جنگل‌های زاگرسی در عرصه‌ای به وسعت 30میلیون هکتار گسترده است که در این پراکنش، 800هزار هکتار مستثنیات مردم وجود دارد، بر همین اساس، حاشیه‌نشینان جنگل در این اراضی زراعت دیم را دنبال می‌کنند.

با وجود این، ما تلاش می‌کنیم با تشویق و ترغیب حاشیه‌نشینان جنگل، نوع بهره‌برداری و حضور آنها متناسب و سازگار با اکوسیستم جنگل باشد تا از این طریق تخریب‌ها به حداقل ممکن برسد. وی درباره استفاده از بذربلوط‌ها که با توجیه تأمین علوفه از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد، گفت: در هر هکتار از رویشگاه‌های زاگرسی 150 تا 300 کیلوگرم بذر بلوط تولید می‌شود که با توجه به دانه‌زاد بودن رویشگاه‌های بلوط اصرار ما آن است که این دانه‌ها در جنگل باقی بمانند تا احیای جنگل با مشکل مواجه نشود.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره واگذاری جنگل به دامداران و حاشیه‌نشینان گفت: براساس قانون، واگذاری جنگل اعم از عرصه و اعیان ممنوع است و سازمان جنگل‌ها حتی با واگذاری منافع جنگل هم مخالف است. به گفته وی، در برنامه پنجم توسعه احکامی مرتبط با منابع طبیعی وجود دارد که سازمان جنگل‌ها و مراتع مکلف به رعایت این احکام است. طرح ساماندهی جنگل‌نشینان که تا پیش از تدوین برنامه پنجم توسعه تحت عنوان طرح «خروج دام از جنگل» مطرح بود نیز همچنان در دستور کار قرار دارد اما در حال حاضر به‌دلیل کمبود اعتبارات، این طرح با مشکل مواجه شده است.

اورنگی درباره طرح جامع منابع طبیعی که هم‌اکنون در مجلس در دست بررسی است، گفت: این طرح، طرح نمایندگان مجلس است و دولت هنوز لایحه مربوطه را به مجلس ارائه نکرده است. این طرح در واقع تلفیقی از لایحه خاک و طرح منابع طبیعی است و مواضع سازمان جنگل‌ها درباره این طرح از طریق دولت منعکس شده است. نکته در خور تامل اینکه به گفته وی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرح جامع منابع طبیعی، تعیین تکلیف اراضی تصرف شده توسط متجاوزان را به قبل از سال 65کاهش داده‌اند بدین‌ترتیب اراضی تصرف شده بعد از سال 65مشمول این طرح نمی‌شوند و از اراضی تصرف شده بعد از سال65 بی‌چون و چرا خلع ید می‌شود. ضمن آنکه برای اراضی تصرف شده تا سال65 هم تحت هیچ شرایطی سند مالکیت به نام متجاوزان صادر نمی‌شود و در هر صورتی مالکیت عرصه‌ها متعلق به دولت است.

تلاش برای مهار پدیده خشکیدگی بلوط‌ها

وی درباره طرح توسعه کشاورزی در دو میلیون هکتار که از سوی رئیس‌جمهور مطرح و ابلاغ شده است، گفت: براساس بررسی‌های صورت‌گرفته، صرفا امکان واگذاری 300هزار هکتار اراضی برای توسعه کشاورزی وجود دارد که این اراضی عمدتا اراضی زیرشبکه سدها و کانال‌های زهکشی و آبیاری است. به گفته وی، از اجرای این طرح تاکنون 47هزار هکتار برای توسعه کشاورزی واگذار شده است.

اورنگی درباره پدیده خشکیدگی بلوط‌ها هم یادآور شد: برای مقابله با این پدیده که برای نخستین بار در سال88 وقوع آن گزارش شد با کارشناسان داخلی، خارجی و نماینده فائو جلسات متعددی داشتیم. طی این جلسات مشخص شد این پدیده در کشورهای آمریکا، ایتالیا، اتریش و مراکش سابقه طولانی دارد. ابتدا تصور می‌شد سه نوع آفت چوبخوار باعث این معضل شده‌اند اما بررسی‌ها نشان داد این آفات عوامل ثانویه هستند. خشکسالی و کم‌رطوبتی عامل اصلی پدیده خشکیدگی است. درپی مشخص‌شدن علت وقوع پدیده خشکیدگی، کمیته‌های تخصصی تشکیل شد و دستورات لازم ازجمله هرس‌کردن و اقدامات بیولوژیکی و مکانیکی برای مقابله با این پدیده به استان‌های درگیر ابلاغ شد. در سال 90هم با وجود تنگناهای مالی، 18میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با پدیده خشکیدگی به هفت استان درگیر اختصاص یافت. وی افزود: در حال حاضر، 300هزار هکتار از رویشگاه‌های جنگلی زاگرس مبتلا به خشکیدگی هستند که سازمان جنگل‌ها و مراتع تلاش می‌کند با اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز مدت در قالب طرح‌های اصلاح وپرورش، آبخیزداری و سایر عملیات بیولوژیکی مانع توسعه این پدیده شود. البته این کار نیاز به حمایت همه دستگاه‌ها و نهادها دارد.

علی اوسط منتظری، معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل‌ها هم در این نشست درباره آفاتی که دامنگیر دوهزارهکتار از رویشگاه‌های شمشاد در شمال کشور شده است خاطرنشان کرد: پیش‌تر مناطق آلوده شناسایی و قرنطینه اعلام شد و درپی آن، اقدامات لازم برای کنترل این آفت در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: نخستین گزارش‌های مربوط به شیوع آفات در رویشگاه‌های شمشاد در جنگل‌های شمال مربوط به تابستان گذشته بود که نشان می‌داد برگ درختان شمشاد ریخته است. پس از دریافت این گزارش بلافاصله نیروهای متخصص برای مقابله با این آفت به منطقه اعزام شد و اقدامات بیولوژیکی و مکانیکی برای مقابله با این آفت در دستور کار قرار گرفت. به گفته منتظری این آفت از شرق گیلان به سمت منطقه‌ای از مازندران در حال پیشروی است اما فعلا تغییر فصل مانع گسترش آن شده است.

کد خبر 204068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز