چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، ببرهای روسی تا قبل از تابستان سال 92 وارد کشورمی‌شوند و طرف روسی هم آمادگی این کار را دارد

ورود ببرهای روسی تا تابستان 92

به گزارش ایرنا، محمد جواد محمدی زاده افزود: دو قلاده ببر در روسیه و دو قلاده پلنگ در ایران برای تبادل بین طرفین آماده هستند.

وی اظهار داشت:برای این تبادل قرار شد روسیه تمام آزمایش‌های لازم برای سلامتی ببرها را انجام دهد و گواهی سلامت آنها را تهیه و شناسامه صادر کند که این اقدامات انجام شده است .

محمدی زاده گفت: این آزمایش‌ها به روش کشت بافت انجام می‌شود از این رو تا حدودی زمان‌بر است در نتیجه انجام آنها و صادر شدن جواب حدود سه ماه زمان برد.

محمدی زاده افزود: بعد از این روس‌ها اعلام کردند که به گواهی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت ( IUCN ) نیاز دارند که چند روز پیش نیز این گواهی به آنها داده شد و هم اکنون طرف روسی در تلاش برای تهیه هواپیمای ویژه برای انتقال ببرها به ایران است.

محمدی زاده یادآور شد که زیستگاه این ببرها در میانکاله کاملا آماده پذیرش آنهاست و سازمان محیط زیست اصرار دارد این جابه جایی تا قبل از تابستان 92 انجام شود و طرف روسی هم اعلام کرده است حتما تا قبل از تابستان این کار انجام می‌شود.

بر اساس توافقنامه‌ای که اول اسفند سال ۸۸ بین رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و وزیر محیط زیست روسیه امضا شد، مقرر شد در قبال تحویل دو قلاده پلنگ ایرانی به روسیه دو قلاده ببر به کشور ما منتقل شود و در زیستگاه میانکاله مازندران اسکان داده شوند.

چند ماه بعد از این توافقنامه، این مبادله انجام شد اما به دلیل آماده نبودن مکان زندگی ببرها در میانکاله، آنها در باغ وحش ارم اسکان داده شدند که بعد از مدتی بنا به اعلام مسوولان محیط زیست، ببر نر به علت مبتلا شدن به بیماری مشمشه تلف شد.

ببر مازندران آخرین بار در سال ۱۳۳۸ برابر با ۱۹۵۹ میلادی توسط یک شکارچی در گنبد کاووس دیده شد. در آن هنگام به زبان محلی ببرها را "شیر سرخ" می‌نامیدند.

کد خبر 204290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز