جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: حسن لاهوتی، مترجم، ویراستار و مولوی پژوه سال ۱۳۲۳ در سبزوار خراسان به دنیا آمد.

lahouti

حسن لاهوتی مترجم، ویراستار و مولوی پژوه نامی سال 1323در شهر سبزوار خراسان به دنیا آمد.

پس از گذراندن تحصیلات ابتدائی و متوسطه از دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد در رشته زبان انگلیسی لیسانس و از دانشگاه ایالتی میشیگان «MSU» دانشنامه فوق لیسانس گرفت و بعد از انقلاب به مشهد بازگشت. لاهوتی از سال 1363 به عنوان مترجم در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی مشغول شد. ممارست او در ادب فارسی، احاطه بر زبان انگلیسی و هم جواریش با استاد سیدجلال الدین آشتیانی از وی محقق و مترجمی کم نظیر به وجود آورد. لاهوتی کتاب‌های گران سنگی چون شکوه شمس پروفسور آنه ماری شیمل و شرح مثنوی معنوی اثر نیکلسون را با راهنمایی و در کنار استاد سید جلال الدین آشتیانی ترجمه کرد. مدتی مدرس دانشگاه پیام نور بود و بعد ازآن عضو هیأت علمی گروه انگلیسی دانشگاه آزاد مشهد شد.

لاهوتی از اوایل دهه هشتاد برای تدریس و تحقیق به آمریکا رفت و مدت‌ها در آن دیار اقامت گزید. او تابستان امسال و همزمان با ماه مبارک رمضان به تهران آمد و در نشستی در بنیاد شمس سخنرانی درباره مثنوی و شمس ایراد کرد.

از او کتابی هم اخیرا به نام ارغنون مولوی که حاصل تاملاتش در داستان‌های مثنوی است منتشر شده است.

more

 ارغنون مولوی؛تازه ترین کتاب دکتر حسن لاهوتی منتشر شد

از جمله آثار حسن لاهوتی می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد : خدمات مسلمانان به جغرافیا، جنبش اسلامی و گرایش‌های قومی در مستعمره هند، شکوه شمس، سیری در افکار و آثار مولانا، از پروفسور آنه ماری شیمل، مسلمانان هند بریتانیا، شرح مثنوی معنوی مشهور به شرح نیکلسون بر مثنوی (شش جلد) که در چهاردهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان کتاب سال برگزیده شد، جغرافیا در قرن بیست و یکم، جانِ جان منتخبی از دیوان شمس، مثنوی تصحیح نیکلسون و مقابله مجدد با نسخه معروف قونیه (چاپ دوم آن توسط میراث مکتوب در دست انجام است)، محمد رسول خدا اثر آن ماری شیمل، مولانا، دیروز تا امروز، شرق تا غرب.

شمار مقالات لاهوتی از پنجاه می‌گذرد در مجلاتی چون کلک، بخارا، گلچرخ، تابران، حکمت و معرفت و مترجم به چاپ رسیده است.

حسن لاهوتی مدت‌ها از بیماری سرطان ریه رنج می‌برد و پس از تحمل یک دوره بیماری طولانی در آخرین ساعات پنج شنبه 17 اسفند در سن 68 سالگی دار فانی را وداع گفت.

more درگذشت دکتر حسن لاهوتی،مولوی پژوه و مترجم نامی

کد خبر 204426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز