همشهری آنلاین: یک اسقف کانادایی در گفتگو با پرشمارترین روزنامه ایتالیایی از رابطه میان استعفای پاپ با معضل کودک آزاری در کلیسا پرده برداشت.

اسقف کلیسا از رابطه میان معضل کودک آزاری کشیشان و استعفای پاپ پرده برداشت

ایرنا نوشت: اسقف چارلز شیکلونا ترویج کننده سابق عدالت و ضامن شفافیت در مبارزه علیه پدیده کودک آزاری در واتیکان در گفتگو با روزنامه ˈکوریره دلاسراˈ در خصوص استعفای پاپ گفت: پاپ با استعفای خود توانست همه افرادی را که به آنها اطمینان نداشت، از صحنه خارج کند و با توجه به اینکه نمی توانست همه را بیرون کند، خودش استعفا داد.

وی افزود: یک اسقف نباید در مقابل کسی که آزار می رساند، بترسد. پاپ با استعفای خود یک اقدام انقلابی انجام داد و جلوتر از مرگ رفت. این یک نشان برای آنهایی است که در حال انتخاب پاپ جدید هستند و باید به این مساله توجه کنند.

شیکلونا که بارها علیه موارد کودک آزاری کشیشان در کلیساها به اسقف های مطلع شکایت کرده بود، در پایان سال گذشته میلادی به عنوان اسقف کمکی به مالت منتقل شد.

وی گفت: احتمالا تصمیم انتقال وی به مالت برای خرسندی آنهایی بود که در واتیکان و بدون اطلاع پاپ از حضور و موضع گیری های او راضی نبودند.

این اسقف کانادایی بارها از کنفرانس اسقفی ایتالیا انتقاد کرد، زیرا به عقیده او به اندازه کافی برای مجبور کردن اسقف های مطلع جهت شکایت از پدیده کودک آزاری در کلیسا کار نمی کردند.

شورای کاردینالی برای انتخاب دویست و شصت و ششمین پاپ کلیسای کاتولیک از روز سه شنبه  آغاز به کار می کند و از 153 کاردینال شرکت کننده در مجمع عمومی کاردینال ها، 115 کاردینال واجد شرایط رای باید با رای گیری پاپ جدید را که حداقل نیاز به 77 رای دارد، انتخاب کنند.

115 کاردینال رای دهنده با سن متوسط 72 سال، صبح روز سه شنبه پس از شرکت در مراسم مذهبی به ریاست کاردینال ˈآنجلو سودانوˈ وارد کلیسای ˈسیستیناˈ می شوند و سپس از همان شب پشت درهای بسته به بحث و رای گیری برای انتخاب پاپ جدید خواهند پرداخت.

مسیحیان نیز در خارج از کلیسا به دودکش ویژه کلیسا خیره می شوند و درصورتی که از آن دود سفید رنگ خارج شود به معنی انتخاب پاپ و درصورت دود سیاه رنگ به معنی ادامه بحث و رای گیری خواهد بود.

شورای کاردینالی می تواند حتی چهار بار در روز برگزار شود تا در نهایت کاردینال ها به توافق برای انتخاب رهبر جدید کاتولیک ها برسند.

تدابیر شدید امنیتی حاکم در واتیکان و در شورای کاردینالی از روز دوشنبه اتحاذ شده و از روز سه شنبه نیز به گونه ای خواهد بود که نوعی حفاظت محیطی از طریق صفحه های الکترونیکی مانع هرگونه ارتباط میان داخل شورا با خارج از آن خواهد شد.

رسانه های ایتالیایی که پیشتر از احتمال انتخاب شدن یک پاپ سیاه پوست صحبت می کردند، اکنون روی ˈآنجلو اسکولاˈ اسقف میلان و ˈپدرو اودیلو شررˈ اسقف برزیلی متمرکز شده اند.

البته تا زمان برگزاری شورای کاردینال ها و خروج دود سفید رنگ به نشان انتخاب پاپ جدید از دودکش ویژه، نمی توان به یقین گفت که چه کسی رهبر آینده کاتولیک های جهان خواهد بود.

پاپ بندیکت شانزدهم در آخرین وداع خود با مسیحیان در مراسمی در واتیکان گفت: کلیسا در سال های اخیر لحظات شاد و لحظات مشکلی را سپری کرده است. لحظاتی که در آن آب ها به تلاطم افتاده بودند و باد خلاف جهت می وزید، اما من همواره عقیده داشتم که خدا ناظر است و کلیسا متعلق به شخص من نیست.

وی افزود: در این سالها قدرت جسمی من کاهش یافت و از خدا خواستم تا مرا در تصمیم گیری به صلاح کلیسا راهنمایی کند. من از همه می خواهم تا برای من و پاپ جدید و کاردینال ها دعا کنند.

بندیکت شانزدهم دویست و شصت و پنجمین پاپ کلیسای کاتولیک روز نوزدهم آوریل سال 2005 پس از فوت ˈژان پل دومˈ به عنوان رهبر مذهبی کاتولیک ها برگزیده شد و پس از گذشت هفت سال و 10 ماه و 9 روز تصمیم به کناره گیری از مقام خود گرفت.

این نخستین بار در 600 سال گذشته است که یک پاپ از مقام رهبری کاتولیک ها استعفا می دهد. این خبر باعث شگفتی در واتیکان شد.

پاپ بارها بیان کرد که ˈمن دیگر توان جسمی برای ادامه مقام پاپی ندارم و به صلاح کلیسا استعفا می دهم، من این تصمیم را به طور آزادانه و پس از تامل بسیار اتخاذ کردمˈ.

تاکنون واتیکان شایعات در باره ارتباط استعفای پاپ با فشارهای ناشی از فساد و رسوایی های مختلف در کلیسای کاتولیک را رد کرده است.

کد خبر 204958
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز