پنجشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تئوری موسیقی برای نو آموزان کتابی است که در آن نوآموزان می توانند اطلاعات کاملی درباره تئوری موسیقی را بیاموزند. کتابی که با ترجمه ایلیا بهارلو و از سوی انتشارات ماهور به بازار کتاب عرضه شده است.

کتاب تئوری موسیقی برای نو آموزان

به گزارش همشهری آنلاین تئوری موسیقی برای نوآموزان کتابی کامل برای هنرجویان موسیقی است. این کتاب مجموعه‌ای از توضیحاتِ کامل و تمرین‌ها و فعالیت‌هایی است که مفاهیم بنیادی تئوری موسیقی را درس می‌دهد و تقویت می‌کند.

مولف کتاب باربارا وارام (1928-1977) است که  از مدرسه‌ی بِرَنکْسام هال و دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه تورنتو فارغ‌التحصیل شد و مدرک نوازندگی پیانو (A.R.C.T) را از رویال کنسرواتوار موسیقی تورنتو دریافت کرد. او درباره‌ی این کتاب می‌نویسد: «کتاب تئوری موسیقی برای نوآموزان می‌تواند توسط دانش‌آموزان مقطع ابتدایی برای فراگیری هر سازی یا تحصیل رسمیِ موسیقی در مدرسه به کار رود.»

ایلیا بهارلو  هم که برگردان فارسی کتاب را بر عهده داشت،از سه سالگی فراگیری موسیقی را نزد پدرش آغاز کرد و در سیزده سالگی نزد ملیک اصلانیان و بعدها فوزیه مجد و گاکیک بابایان به فراگیری پیانو پرداخت. مدرک نوازندگی پیانو را در سال 1376 از ترینیتی کالجِ لندن گرفت. در حال حاضر به نوازندگی و آموزش پیانو خصوصاً به کودکان اشتغال دارد.

 او درباره دلایل ترجمه این کتاب نوشته است:«نیازِ کودکان به یک کتاب تئوری موسیقی مدت‌ها دغدغه ی فکریِ من بود. از آنجا که پس از فارغ‌التحصیلی در رشته‌ی موسیقی دانشگاه هنر بیشترِ کارم را روی آموزش پیانو به کودکان متمرکز کرده بودم نبودِ این نوع کتاب را در مجموعه کتب موسیقی موجود در ایران بیش از پیش احساس کردم.

پس از ترجمه و چاپ کتابِ مبانی بنیادی موسیقی با کتاب تئوری موسیقی برای نوآموزان آشنا شدم. متنِ ساده و قابل درک کتاب در عین کامل بودن، وجود تمرین‌های زیاد پس از هر درس، وجود جدول‌ها، نقاشی‌های کشیده‌شده با علامت‌های موسیقایی و چاپ و انتشار موفقیت‌آمیز مبانی بنیادی موسیقی و انتخاب آن به عنوان کتاب برگزیده‌ی سال در نهمین جشنواره‌ی آموزشی کتاب‌های رشد در دی ماه 1390، همه دلایلی بودند برای توجه من به این کتاب و ترجمه ی آن. همچنین تأیید استاد بزرگوارم سرکار خانم فوزیه مجد تلاش من را دو چندان کرد.

این کتاب که عنوان اصلی اش تئوری برای نوآموزان است درواقع تئوری موسیقی برای کودکان است و انگیزه ی اصلی من برای ترجمه‌ی آن تجربه‌ی شخصی (شروع یادگیری پیانو از کودکی) و باور به اهمیت یادگیری صحیح موسیقی ــ چه تئوری و چه عملی ــ توسط کودکان است. یادگیری موسیقی باعث ایجاد اعتماد به نفس، نظم و انضباط، تواناییِ استفاده‌ی بهینه از زمان، رشد ذهنی، مهارت عضلانی، پیشرفت وجه خلّاق و آشنا شدن با یک فرهنگ دیگر می‌شود.

کد خبر 204970
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز