همشهری آنلاین: عکاسی روز به روز، هنر خود را از وابستگی و محدودیت‌ صرف به دوربین و لنز خاص عکاسی، گسسته و به فراتر از آنچه که دارد، هجوم برده است.

انسان امروزی محدویت را دوست ندارد. او این مسئله را در دنیای تکنولوژی و هنر به خوبی اثبات کرده است. هر کجا که محدود می شود و یا محدویت را احساس می‌کند، دست به خلاقیت می‌زند. خلاقیتی بی‌نظیر که نتیجه تلاش خستگی ناپذیر او برای شکستن موانع و عبور از مرز محدودیت‌ها است.

این بار این هنرمند عکاس است که با شکستن مرزهای محدودیت در زمینه هنر عکاسی، تصاویر زیبا و جذابی به چشمان بیننده هدیه کرده است. این تصاویر نشان از آن دارد که در آینده نزدیک آنچه را که با چشم انسان قابل رویت و مرئی نیست، این نوع عکاسی آن را مرئی خواهد کرد.

شاید با این عکاسی بتوانیم، ذره‌ای از راز‌های پنهان این جهان هستی را با لنز دوربین عکاسان ببنیم.

تعداد کثیری از عکاسان حرفه‌ای  با استفاده از فیلتر یا لنز مادون قرمز، دست به خلق تصاویر زیبای و جذابی زده‌اند. هر چند مادون قرمز  اغلب در تکنولوژی‌های روز، پزشکی، علوم نظامی‌ و... استفاده می‌شود. با این وجود، عکاسان نشان دادند که با این نور مادون قرمز می‌توان عکسهای بسیار زیبایی گرفت که انسان با چشمان غیر مسلح قادر به دیدن آنها نخواهد بود.

دیدن جهان از پشت دوربین مادون قرمز بسیار جالب و زیبا است. افکت‌های ایجاد شده با این لنز هنگام عکس‌برداری، مناظر حاصله را منحصربفرد کرده است.

عکاسی با مادون قرمز

گرگ

عکاسی با مادون قرمز

زنی در مزرعه

با این لنز رنگ سبز مزارع و درختان  شبیه برف و سفید دیده می‌شوند و سایر رنگ‌ها تحت تاثیر این نور تغییر رنگ می‌دهند.

تنها مشکل این نوع عکاسی نداشتن دید درست از آنچه گرفته می‌شود، است. در این نوع عکاسی، عکاس باید بعد از گرفتن عکس‌ها آنها را دیده و انتخاب کند.

به عبارتی در عکاسی با  لنز یا فیلتر مادون قرمز شما نمی‌توانید همزمان هم منظره را ببینید و هم عکاسی کنید. بلکه باید به شم عکاسی خود اتکا کنید.

اما، سنسور دوربین‌های دیجیتال قادر به دریافت اشعه مادون قرمز هستند و آنها را بصورت نور سفید ثبت می‌کنند. در صورتی که چشم انسان به دلیل آنکه گستره طول موج مادون قرمز فراتر از طول موج قابل مشاهده است، قادر به مشاهده آن نیست.

www.smashingmagazine.com

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۹