چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتظار برای دیدن دود سفید از واتیکان با آغاز دومین روز از جلسه انتخاب پاپ پشت درهای بسته،ادامه دارد.

voting for pope

روند انتخاب رهبر جدید کلیسای کاتولیک وازد دومین روز شد. صبح سه شنبه22 اسفند  115 کاردینال مجاز به شرکت در انتخاب پاپ ،وارد مجتمع دربار واتیکان، مقر رهبر کلیسای کاتولیک شدند تا جانشین پاپ بندیکت شانزدهم را که در پایان ماه فوریه از این سمت کناره گرفت، انتخاب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ،از سال ١٩٧٠، تنها کاردینال‌هایی حق دادن رای در انتخاب پاپ جدید را دارند که در زمان برگزاری انتخابات، به سن 80 سالگی نرسیده باشند و در نتیجه، در رای‌گیری برای انتخاب جانشین بندیکت شانزدهم، بیش از 60 کاردینال کهنسال‌تر مشارکت ندارند.

پس از ورود کاردینال‌ها به واتیکان، مراسم مقدماتی تشکیل انجمن سری انتخاب پاپ چدید با برگزاری مراسم دعا در کلیسای سن‌پیتر آغاز شد و کاردینال‌ها برای شرکت در رای‌گیری، در ساعات بعد از ظهر به‌طور دستجمعی به سوی نمازخانه سیستین حرکت کردند.

به گزارش بی.بی.سی، روز دوشنبه کسانی که برای خدمت در زمان برگزاری انجمن سری انتخاب شده‌اند، مانند خدمتکاران و محافظان، با شرکت در مراسمی خاص، سوگند خوردند که از هرگونه اقدامی برای آگاهی از روند انتخاب پاپ و افشای آن، از جمله از طریق نصب وسایل استراق سمع، خودداری کنند.

کاردینال‌های رای‌دهنده نیز پس از حضور در نمازخانه سیستین، یک به یک سوگند خوردند که جریان انتخاب پاپ را افشا نکنند و درغیر این صورت، از سوی کلیسا تکفیر خواهند شد.

 دور اول رای‌گیری با ورقه بعد از ظهر روز سه شنبه انجام شد در حالی که انتخاب هیچ یک از کسانی که از آنان به عنوان پاپ احتمالی نام برده می‌شود، قطعی به نظر نمی‌رسد.

روند کار به این شکل است که در صورت انتخاب‌نشدن پاپ در دور اول رای‌گیری انتخاب نشود، یک بار دیگر نیز در اواخر روز اول  رای‌گیری می‌شود و در صورت لزوم، رای‌گیری تا تعیین پاپ در روزهای بعد ادامه خواهد یافت.

و حالا در روز چهارشنبه دومین روز انتخاب پاپ آغاز شده است.

براساس سنت‌های موجود، پس از هر بار رای‌گیری با ورقه، آرا در محفظه خاصی سوزانده می‌شود و دود آن از دودکش نصب شده بر فراز نمازخانه سیستین خارج خواهد شد.

کسانی که در انتظار انتخاب پاپ جدید در برابر واتیکان اجتماع کرده‌اند، با مشاهده نوع دودی که از دودکش خارج خواهد شد از خاتمه یا ادامه رای‌گیری اطلاع می‌یابند.

در پایان هر دور رای‌گیری، اگر پاپ جدید انتخاب نشده باشد، برگه‌های رای قبل از سوزانده شدن به ماده‌ای آغشته می‌شود که دود سیاه تولید می‌کند اما با انتخاب پاپ، سوزاندن برگه‌های رای دود سفید تولید خواهد کرد.

پس از انتخاب پاپ جدید، از او درباره پذیرش تصمیم کاردنیال‌ها سوال می‌شود و در صورتی که پاسخ مثبت باشد، از او خواسته می‌شود نامی را که مایل است در مقام زعامت کلیسا به آن نامیده شود، اعلام دارد.

در پایان این مراسم، دوره رهبری دینی پاپ بر حدود یک میلیارد و 200 میلیون کاتولیک در سراسر جهان آغاز می‌شود.

معمولا، پاپ از میان کاردینال‌ها برگزیده می‌شود و در حال حاضر هم، از سه تن از کاردینال‌ها به عنوان "نامزدهای برتر" انتخاب به مقام پاپ جدید نام برده می‌شود.

ظاهرا احتمال گزینش کاردنیال آنجلو اسکولا، ایتالیایی، کاردینال اودیلو شرر، برزیلی و کاردینال مارک اولت، کانادایی، بیش از سایرین است هر چند کارشناسان هشدار داده‌اند که در گذشته، نتیجه رای‌گیری گاه، کاملا غیرمنتظره بوده است.

اسامی چند کاردنیال دیگر از اتریش، مجارستان، مکزیک، فیلیپین و ایالات متحده نیز در میان کسانی ذکر شده که احتمال انتخاب آنان وجود دارد.

پس از انتخاب پاپ جدید، مراسم رسمی ادای سوگند او برگزار می‌شود و در پی آن، علاوه بر مقام اسقفی رم و زعامت کلیسای کاتولیک جهان، فرمانروایی کشور واتیکان را نیز برعهده خواهد داشت.

به اعتقاد پیروان کلیسای کاتولیک، پاپ جدید به عنوان نایب مسیح بر زمین، عضوی از سلسله‌ای است که با رهبری سن پیتر (پطرس قدیس) از حواریون برجسته عیسی مسیح آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است. پاپ جدید دویست و شصت و ششمین عضو از این سلسله خواهد بود.

معمولا رهبران کلیسای کاتولیک، مقام خود را تا زمان مرگ حفظ می‌کنند اما پاپ بندیکت شانزدهم، در اقدامی کم‌سابقه، پس از چندین قرن، نخستین پاپی بود که از مقام خود کناره گرفت و "بازنشسته" شد.

کد خبر 205162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز