پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان نوعی واکسن ساختند که می‌تواند بروز برخی از انواع عفونت‌های گوش را برای همیشه از بین ببرد

درمان عفونت گوش بدون نیاز به آنتی بیوتیک

به گزارش مهر، این واکسن که باکتری‌های عامل بروز نیمی از عفونت‌های گوش را هدف قرار می‌دهد توسط یک چسب پوستی کوچک به بدن می‌رسد و نیازی به تزریق سرنگی ندارند.

لورا نووتنی، از موسسه تحقیقات کودکان آمریکا و مجری این تحقیقات گفت: برای کودکان یک واکسن بدون سوزن مزایای بسیار زیادی دارد اما تحقیقات ما نشان می‌دهد انتقال واکسن از طریق پوست واکنش ایمنی بیشتری در پی دارد.

مطالعات محققان بر روی حیوانات نشان می‌دهد وقتی این واکسن در بخش خارجی گوش به کار گرفته شد به بخش‌های مهمی از سیستم دفاعی باکتری یورش می‌برد و سیستم ایمنی بدن را برای کمک به نابودی عفونت فعال می‌کند.

این سازوکار دوگانه نشان می‌دهد این واکسن می‌تواند به عنوان یک عامل پیشگیرنده و یا درمانی برای عفونت گوش که معمولا با مصرف آنتی بیوتیک درمان می‌شوند، استفاده شود.

باکتری NTHI زیست نوارهایی را می‌سازد که با ایجاد پوشش‌های حفاظتی چسبناک که از آنتی بیوتیک‌ها دوری می‌کنند و اجازه می‌دهد باکتری در گوش میانی، مسیرهای بینی و ریه تکثیر یافته و موجب تکرار عفونت شود.

این پژوهشگران می‌گویند در بسیاری از موارد شاهد بروز هفت تا هشت عفونت گوش در کودکان زیر یک سال هستیم، این عفونت‌های مزمن می‌توانند مهارت‌های زبانی و رشد کودک را به تاخیر بیاندازند. از این رو داشتن گزینه‌ای که بتواند چرخه بازگشت عفونت را از بین ببرد و مصرف آنتی بیوتیک را کاهش دهد بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد.

این شیوه درمانی نوین پروتئین‌های مهمی را هدف قرار می‌دهد که باکتری از آنها برای ساخت زیست نوارها و چسبیدن به سلول‌های گوش میانی استفاده می‌کند.

بروز عفونت‌های گوش میانی در کودکان زیر چهار سال بسیار رایج است و هر ساله یک میلیارد مورد از این گونه عفونت‌های حاد و مزمن در سراسر جهان روی می‌دهد.

محققان امیدوارند سادگی این چسب پوستی آن را به نامزد ایده آلی برای برنامه واکسیناسیون جهانی تبدیل کند.

کد خبر 205329
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز