یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار از کاهش حجم خرید آجیل نسبت به سال گذشته خبر داد.

آجیل خشکبار

مصطفی احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در یک ماه گذشته با شعارهای "نمی‌خریم نمی‌خریم" تولید ملی و سرمایه ایرانی را به حاشیه بردیم و حجم خرید آجیل از سوی مردم با کاهش روبه‌رو شد.

وی ادامه داد: 30 تا 40 قلم کالا که در آجیل و خشکبارفروشی‌ها عرضه می‌شود با 10 تا 20 درصد کاهش قیمت به دلیل عدم خرید از سوی مردم روبه‌رو شده است.

او با اشاره به این‌که 80 درصد محصولات آجیل و خشکبار ایرانی صادراتی است، افزود: برخی تولیدات داخل در حوزه خشکبار به صورت قاچاق یا قانونی به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود که محاسبه قیمت این محصولات تماما با دلار است و با توجه به افزایش قیمت دلار در سال جاری قیمت خشکبار داخلی افزایش یافت.

احمدی تصریح کرد: 80 درصد واسطه‌گر‌ان از معاملات تولید‌کننده داخلی و خریدار خارجی کنار گذاشته شده‌اند زیرا دلار مستقیما به دست تولید‌کننده می‌رسد که همین باعث تمایل کشاورزان به صادرات شده است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار یادآور شد: حدود 45 روز پیش به مدت یک ماه تخمه کدو به دلیل صادرات بیش از حد به تهران وارد نمی‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در چند وقت گذشته از دولت خواستیم که به وارد‌کنندگان برای واردات آجیل و خشکبار دلار مبادلاتی بدهد. هم‌چنین درخواست کردیم که صادر‌کنندگان این صنف دلار خود را در مرکز مبادلات ارزی عرضه کنند تا با افزایش قیمت آجیل روبه‌رو نشویم.

کد خبر 205654
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز