جانشین رئیس پلیس راهور از آغاز به‌کار تیم‌های کنترل تست سلامت رانندگان در استان‌ها خبر داد و گفت: در سال‌جاری از 34هزار راننده تست الکل و اعتیاد گرفته شد که تنها شش درصد این تست‌ها مثبت بود.

پلیس

سردار موسی امیری در مراسم آغاز به‌کار تیم‌های کنترل تست سلامت رانندگان، تأکید کرد: یکی از اهداف پلیس راهور کنترل تصادفات و کاهش تلفات است. راهبرد اصلی رسیدن به این مهم پایش حوادث است تا از این طریق بتوانیم علت‌ها را پیدا کرده و از وقوع این رویدادها پیشگیری کنیم. وی افزود: در قانون جدید راهنمایی و رانندگی 171 تخلف احصا شده و برای آن دو دسته مجازات نقدی و نمره منفی و ضبط گواهینامه و حتی ابطال درنظر گرفته شده است.

به گفته وی این ‌ برای نخستین بار‌ در تاریخ‌ پلیس راهور است که برای یک کد تخلف که بیشترین جریمه را نیز دارد گشت‌های ویژه‌ای راه‌اندازی می‌شود. افرادی که تحت‌تأثیر الکل و مواد‌مخدر رانندگی پرخطر می‌کنند به 200هزار تومان جریمه، شش ‌ماه ضبط گواهینامه و معرفی به مرجع قضایی محکوم می‌شوند. ضمن اینکه برای خودروهای شخصی 10نمره و خودروهای عمومی نیز 20نمره منفی درنظر گرفته می‌شود. امیری با بیان اینکه این تخلف تأثیر زیادی در وقوع تصادفات دارد، تأکید کرد: براساس پژوهش‌های انجام شده رانندگان مست در سرعت 75کیلومتر بر ساعت 11برابر بیشتر از افراد سالم در معرض خطر هستند.

وی ادامه داد: تیم‌های کنترل تست سلامت رانندگان برای نخستین بار از سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و دو نوع تست الکل یک مرحله‌ای و تست اعتیاد دو مرحله‌ای را از رانندگان پرخطر می‌گیرند. جانشین رئیس پلیس راهور افزود: تجهیزات تست الکل در اختیار تیم‌های گشت قرار گرفته‌اند که پس از توقف رانندگان پرخطر که معمولا الکل و مواد روانگردان مصرف می‌کنند از آنها تست گرفته شود البته درخصوص اعتیاد نیز تجهیزات در اختیار تیم‌ها قرار داده شده است که بیشتر از رانندگان حمل‌ونقل عمومی تست اعتیاد گرفته می‌شود. سردار امیری با اشاره به اینکه در تعطیلات نوروز91، 898تصادف منجر به جرح و فوت به‌علت خواب آلودگی رخ داد، افزود:

زمینه اصلی این حوادث اعتیاد برخی رانندگان بوده است. وی با اعلام اینکه در 11ماهه امسال 22هزار تست اعتیاد و 12هزار تست الکل از رانندگان مشکوک و پرخطر گرفته شده است، گفت: تنها شش درصد تست‌های انجام شده مثبت بوده است که برخورد قانونی با این افراد انجام شد. امیری افزود: در مرحله نخست 41دستگاه خودرو کنترل تست سلامت رانندگان در اختیار استان‌هایی که بیشترین تخلفات را دارند واگذار شده است که یک دستگاه به پلیس راه و یک دستگاه نیز به پلیس ترافیک شهری اختصاص داده می‌شود. هم‌اکنون 200دستگاه تست الکل و مواد‌مخدر در اختیار این تیم‌ها قرار گرفته است. این در حالی است که گشت‌های ویژه پلیس راه نیز به دستگاه‌های تست الکل و اعتیاد مجهز شده‌اند.

جانشین رئیس پلیس راهور با بیان اینکه در سال90، 21 خودروی ون کنترل تست سلامت رانندگان در اختیار استان‌ها بود، گفت: امسال سعی کردیم این خودروها را با امکانات بهتری تجهیز کنیم و در اختیار استان‌ها قرار دهیم. پلیس براساس بند ب ماده10 قانون زمانی که تشخیص دهد راننده‌ای مرتکب رفتارهای پرخطر می‌شود یا چهره او مشکوک است، می‌تواند از این رانندگان تست بگیرد.

کد خبر 205696
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز