همشهری‌آْنلاین: پیشنهاد دولت برای فاز دوم هدفمندی واکنش نمایندگان پارلمان را موجب شده است به گونه‌ای که رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 92 تاکید کرد: پیشنهاد دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 92 خلاف توافقی است که بین دولت و مجلس در آخرین جلسات گفت‌وگوهای شبانه مطرح شد.

فارس نوشت: حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 92 در خصوص رقم پیشنهادی دولت برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: رقم پیشنهادی دولت در این رابطه 120 هزار میلیارد تومان است که 90 هزار میلیارد تومان آن برای توزیع بین خانوارها و 15 هزار میلیارد تومان برای بخش تولید و 15 هزار میلیارد تومان هم برای کمک به سرمایه‌گذاری‌های عمرانی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این قدم اول دولت خلاف توافقی است که بین دولت و مجلس در آخرین جلسات گفت‌وگوهای شبانه مطرح شد، چرا که ما توافق کرده بودیم 50 درصد از هدفمندی سهم خانوار باشد و 30 درصد برای تولید و 20 درصد هم برای دولت در نظر گرفته شود.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: دولت هم توافق یادشده را قبول کرده بود ولی در حال حاضر در لایحه از این توافق عدول شده است.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 92 اضافه کرد: چون خود قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سه بازتوزیع یادشده را در نظر گرفته نباید از آن عدول کرد؛لذا کمیسیون، پیشنهاد دولت در مورد هدفمندی یارانه‌ها را تعدیل می‌کند.

مهر نیز در این زمینه با نماینده دیگری از پارلمان گفتگو کرده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس به پیشنهاد دولت مبنی بر کسب درآمد 120 هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم، رای نخواهد داد، گفت: این 120 هزار میلیارد تومان باید از جایی تامین شود و قانون منبع تامین آن را افزایش قیمت حامل‌های انرژی عنوان کرده است در حالی که مجلس به افزایش قیمت حامل‌های انرژی در شرایط فعلی رضایت نمی‌دهد.

غلامرضا تاجگردون مهمترین ضعف دولت در سال 91 را عدم ساماندهی بازار ارز عنوان کرد و گفت: این نابسامانی در اقتصاد کشور بسیار اثرگذار بود و به نوعی از دست دولت خارج شد و نتوانست این بازار را کنترل کند.

وی افزود: جرقه سایر مشکلات اقتصادی کشور از همان جا زده شد و متاسفانه هنوز نتوانسته ایم موضوع را جمع کنیم.

نماینده مردم گچساران تاثیر بازار ارز بر معیشت خانوار، کاهش ارزش پول ملی و بی رونقی تولید را از جمله تبعات عدم ثابت در بازار ارز و اقتصاد کشور دانست.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص تلاش دولت برای اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 92 نیز گفت: مجلس به پیشنهاد دولت مبنی بر کسب درآمد 120 هزار میلیارد تومانی رای نخواهد داد.

وی گفت: این 120 هزار میلیارد تومان باید از جایی تامین شود و قانون منبع تامین آن را افزایش قیمت حامل های انرژی عنوان کرده است در حالی که مجلس به افزایش قیمت حامل‌های انرژی در شرایط فعلی رضایت نمی‌دهد.

نماینده گچساران گفت: پیش بینی من این است که اجرای گام دوم هدفمندی از ماه چهارم سال 92 و با شیب ملایم آغاز شود زیرا نمی‌توان اجرای این طرح را تعطیل کرد.

کد خبر 206334
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز