همشهری‌آنلاین: انجمن چای هند به تازگی تفاهم‌نامه‌ای را با انجمن چای ایران امضا کرد که براساس آن قرار است هند ظرف دو سال آینده 30 میلیون کیلوگرم (30 هزار تن) چای به ایران صادر کند.

چای

به گزارش ایسنا، براساس اعلام مسئولان انجمن چای هند اخیرا هیئتی از هند به ایران سفر کرده و موافقت‌نامه‌ای را با انجمن چای ایران امضا کرد. هند به طور طبیعی سالانه حدود 12 میلیون کیلوگرم چای به ایران صادر می‌کند که حدود 6 درصد از کل صادرات چای هند را در بر می‌گیرد.

یک مقام مسئول در انجمن چای هند می‌گوید: ایران یکی از مقاصد مهم صادراتی چای هند است و با این موافقت نامه صادرات چای هند به ایران افزایش خواهد یافت.

اطلاعات انجمن چای هند نشان می‌دهد که در حدفاصل بین ژانویه تا سپتامبر 2012 صادرات چای هند به ایران به هفت میلیون کیلوگرم رسید. در همین مدت مجموع صادرات چای هند حدود 125.7 میلیون کیلوگرم بود.

یک فعال صنعت چای هند می‌گوید: ایران یکی از بازارهای چای ارتدکس (تولید چای به روش رسمی و معمولی) است. به همین دلیل تولید چای به این روش در هند بالا خواهد ماند.

این در حالی است که تولید چای ارتدکس در هند چیزی در حدود 70 میلیون کیلوگرم است. اما رقم کل تولید چای هند به 1100 میلیون کیلوگرم می‌رسد.

به گزارش بیزینس استاندارد، هند بعد از کنیا، چین و سریلانکا چهارمین صادرکننده بزرگ چای در دنیا محسوب می‌شود. در سال 2010 مجموع صادرات چای این کشور به 222 میلیون کیلوگرم رسید. رقمی که در سال‌های 2011 و 2012 به ترتیب به 211 و 195 میلیون کیلوگرم رسید.

کد خبر 206555
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز