همشهری آنلاین: سه طرح زیست محیطی و فضای سبز در ‌ تهران شامل کارخانه تولید برق از زباله،‌ باغ پرندگان لویزان و پارک جنگلی تلو بزودی در منطقه 4 تهران به بهره برداری می‌رسند.

birds garden

birds garden

به گزارش واحد مرکزی خبر، معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: با پردازش زباله تر در کارخانه‌ای که در شرق تهران و منطقه 4 احداث شده است و با استفاده از گاز متان حاصل به عنوان سوخت در موتور برق کارخانه، توانایی تولید دو و نیم مگاوات برق ایجاد می‌شود.

آقای عبدالهی افزود: این کارخانه تولید برق در مجموعه ای به وسعت 5 هکتار قرار دارد که در آن ابتدا زباله های تر پردازش می‌شود و 25 روز در مخازن کارخانه قرار می‌گیرد.

وی گفت: گاز متان تولید شده به عنوان سوخت در موتور برق کارخانه استفاده می‌شود.

عبدالهی افزود: در حال حاضر می توانیم دو و نیم مگاوات برق در این کارخانه تولید کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: با توجه به هماهنگی با اداره برق، در آینده نزدیک برق تولید شده وارد برق سراسری تهران می‌شود.

عبدالهی افزود: قرار است این کارخانه تا آخر این ماه یا اوایل اردیبهشت به بهره برداری رسمی برسد.

وی با بیان اینکه ساخت این کارخانه از دو سال گذشته آغاز شده است، گفت: این کارخانه به صورت آزمایشی فعال شده است.

عبدالهی افزود: این طرح یکی از طرح های قوی محیط زیستی است و اثار بسیار خوبی هم در شهر تهران دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: این طرح حرکتی نو در زمینه فناوری در بحث تبدیل زباله به انرژی است.

عبدالهی افزود: این طرح گام مهمی در کشور است و می توانیم آن را در تهران و در استان‌های دیگر گسترش دهیم و حرکت نوین و جدید در بحث تعیین تکلیف زباله های تولیدی در کلان شهرها است.

عبدالهی افزود: این کارخانه ظرفیت پذیرش 300 تا 500 تن زباله در شبانه روز را دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: در این کارخانه زباله‌های تر پس از تفکیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان با این امکانات، کارخانه زباله سوزی برای سوزاندن زباله‌های خشک نیز در این مجموعه احداث و برق تولید کرد.

باغ پرندگان به وسعت 22 هکتار در این منطقه در حال ساخت است

شهردار منطقه 4 هم گفت: باغ پرندگان به وسعت 22 هکتار در این منطقه در حال احداث است.

آقای کریمیان با بیان اینکه این باغ دارای دو فاز است افزود: یک فاز این باغ برای نگهداری پرندگانی است که قابلیت پرواز ندارند (دشت چر) مانند طاووس،اردک و شترمرغ که تلاش می شود این فاز تا آخر فروردین تکمیل و بهره برداری شود.

وی این فاز را حدود 15 هکتار وسعت بیان کرد و گفت: در آن 6500 قطعه پرنده از حدود 70 گونه نگهداری خواهد شد.

کریمیان افزود: فاز دوم برای نگهداری پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند (آب چر).

شهردار منطقه با اشاره به اینکه در این فاز برای نگهداری پرندگان حدود 6 هکتار توری بسته می شود گفت: این فاز تا پایان سال تکمیل بهره برداری می‌رسد.

کریمیان گفت: اکثر پرندگانی که در این باغ پرنده نگهداری خواهند شد از گونه‌های داخلی هستند.

شهردار منطقه 4 افزود: این باغ پرنده در حدفاصل بین خیابان کوهستان و بزرگراه شهید باقری و در ضلع جنوب بزرگراه شهید بابایی و داخل پارک جنگلی لویزان قرار دارد.

پارک جنگلی تلو جزء سرمایه‌های ملی تهران است

همچنین مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران پارک جنگلی تلو را جزء سرمایه‌های ملی شهر تهران خواند و گفت: پارک جنگلی تلو به مساحت 1000 هکتار در شمال شرق تهران واقع شده است.

آقای مختاری با اشاره به موقعیت و شرایط اقلیمی و گونه‌های گیاهی موجود در این پارک افزود: در حال حاضر شهرداری تهران بیش از هزار نیمکت و مبلمان پارکی برای این پارک تامین کرده است.

وی گفت: تامین روشنایی، کمپ‌های نشیمن، سرویس‌های بهداشتی و امکانات اولیه از جمله امکاناتی است که در حال آماده شدن در این پارک است تا شهروندان بتوانند در روز طبیعت از این مجموعه استفاده کنند.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به مساحت قابل توجه جنگل کاری در اطراف سد لتیان که جزئی از جنگل تلو محسوب می‌شود ،گفت: در گذشته پارک جنگلی تلو در اختیار اداره کل منابع طبیعی استان تهران بود که طبق توافق نامه ای تحویل شهرداری تهران شده است.

مختاری افزود: شهرداری تهران نیز در زمینه بازسازی پارک جنگلی تلو و اجرای عملیات واکاری و به ویژه تاسیسات آبرسانی آن فعال است.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم این مجموعه بسیار زیبا برای روز طبیعت آماده پذیرایی از شهروندان تهران شود گفت: همچنین پس از این زمان شهروندان می‌توانند از این مجموعه در زمان های دیگر نیز استفاده کنند.

مختاری افزود: تاکنون حدود 38 هزار هکتار جنگل کاری در قالب کمربند سبز پیرامون شهر تهران اجرا شده است.

کد خبر 206645
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز