یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده : به طور معمول مواد آرایشی صورت باید غیر حساسیت زا، ضد آکنه و ضد کومدون باشد که محصول را کمتر حساسیت زا کند.

استفاده از مواد آرایشی و محصولات مراقبتی پوست بخشی از عادات روزانه بیشتر مردم هستند. در کشورهای غربی بالغین بطور متوسط حداقل هفت محصول مراقبتی پوست را هر روز استفاده می‌کنند که شامل عطرها، مرطوب کننده‌ها، ضد آفتاب‌ها، پاک کننده‌های پوست، محصولات مراقبت مو، دئودورانت‌ها، ضدعرق‌ها، محصولات آرایشی مو، محصولات آرایشی رنگی و محصولات آرایشی ناخن می‌شود.

 بیشتر مردم مشکلات کمی از این محصولات را تجربه می‌کنند، اگر چه مشکلات می‌تواند یا از اولین استفاده‌های اندک و یا بعد از سال‌ها مصرف رخ دهد. همچنین بسیاری از مردم معمولاً می‌دانند کدام محصولات باعث مشکل می‌شوند اما عکس‌العمل‌های کشنده و شدید ممکن است نیازمند تشخیص مهارت‌های یک متخصص پوست باشد.

مشکلات ممکن ناشی از استفاده از محصولات آرایشی و محصولات مراقبتی پوست چیست؟ واقعیت این است که عکس‌العمل نسبت به محصولات مراقبتی پوست می‌تواند شامل مشکلات ساده باشد و این بستگی به شرایط پوست یا پاسخ ایمنی فرد دارد.

درماتیت تماسی آلرژیک یک مشکل معمول است که با مواد آرایشی و محصولات مراقبتی پوست دیده می‌شود. بعضی مردم نسبت به یک ماده خاص یا مواد موثره یک محصول حساس هستند. آنها هر زمانی که در تماس با این ماده موثره قرار گیرند واکنش نشان می‌دهند اگر چه ممکن است چندین روز طول بکشد تا علائم ظاهر شود و علائم شامل قرمزی (تورم) خارش و تاول‌های حاوی مایع باشد.

 اما درماتیت تماسی تحریکی هم داریم. پوست سالم یک سد دفاعی عالی برای بیشتر موادی است که در مواد آرایشی یافت می‌شوند. اگر پوست خیلی خشک یا زخمی باشد شکاف (محل باز) این سد دفاعی را کمتر موثر می‌سازد. سوختگی، خارش و قرمزی ممکن است علائم ناشی از تخریب یک محصول باشد. مواد شوینده و صابون‌های حمام و ضد عرق‌ها و مواد آرایشی چشمی، مرطوب کننده‌ها، محلول فر دائمی مو و شامپوها بیشترین تخریب کننده‌های پوستی هستند. حتی آب می‌تواند برای پوست خشک مخرب باشد.

عطرها، نگهدارنده‌ها، ترکیباتی که معمولاً در محصولات مراقبتی پوست و لوازم آرایشی یافت می‌شوند علل واکنش‌های حساسیتی به مواد آرایشی هستند. عطرها بیشتر از سایر ترکیبات باعث درماتیت تماسی آلرژیک می‌شوند. بیشتر از 5 هزار نوع عطر مختلف در مواد آرایشی محصولات مراقبتی پوست استفاده می‌شوند. عطرهایی با حساسیت‌زایی کمتر برای کمتر کردن این مشکل ایجاد شده‌اند.

به خاطر داشته باشید که محصولی که با عنوان unscexted بر چسب شده است ممکن است واقعاً حاوی عطر باشد که به وسیله بقیه مواد معطر شیمیایی از بین رفته باشد. یک محصول باید با عنوانfragnence free (بدون ماده معطر) نشان داده شده باشد و یا without – perfume (بدون عطر) که نشان دهد هیچ چیزی برای ایجاد بوی خوب اضافه نشده است. بعضی حساسیت‌ها به ماده معطر ممکن است زمانی رخ دهد که پوست در مجاورت نور خورشید قرار گیرد.

 اما نگهدارنده‌ها در مواد آرایشی و محصولات مراقبتی پوست دومین دلیل رایج مشکلات پوستی هستند. نگهدارنده‌ها از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها که باعث عفونت پوستی می‌شوند جلوگیری می‌کند و محصولات را از اکسیژن و تخریب‌های نوری محافظت می‌کند. مواد آرایشی حاوی آب باید دارای بعضی از انواع نگهدارنده‌ها باشد. مصرف کنندگانی که به یک نوع ماده نگهدارنده واکنش نشان می‌دهند لزوماً به بقیه حساسیت ندارند.

محصولات مراقبت پوست کدامند؟

محصولات مراقبت از پوست برای سالم نگه داشتن پوست طراحی شده‌اند و شامل پاک‌کننده‌ها، مرطوب کننده‌ها و ضد آفتاب‌ها هستند.

پاک کننده‌ها روغن و بقایای صابون را از روی پوست پاک می‌کند. آنها معمولاً خشک کننده و حاوی آب ، الکل، پروپیلین گلیکول، سالیسیلیک اسید می‌باشند. اینها ممکن است باعث خارش و سوختگی در افرادی با پوست خشک و حساس شوند.

مرطوب کننده‌ها مانع از دست دادن آب می‌شوند و این عمل را به وسیله پوشاندن پوست با مواد چرب که باعث نگهداشتن آب می‌شود و به وسیله جذب آب به لایه خارجی از لایه داخلی پوست انجام می‌دهند.

پوست خشک باعث ترک و چروک‌های ریز می‌شود و سبب کاهش تأثیر این سد دفاعی، خارش و درد می‌شود. موادی که از دست رفتن آب را کاهش می‌دهند یا متوقف می‌سازند حاوی پروترولاتوم و روغن‌های معدنی و لانولین می‌باشند. موادی که سبب جذب آب در پوست می‌شوند شامل گلیسرول، پروپیلن گلیکول، پروتئین‌ها و بعضی ویتامین‌ها می‌باشند. این ترکیبات ممکن است باعث واکنش حساسیت‌زایی شود.

ضد آفتاب‌ها هم شامل مواد شیمیایی‌اند که نور را جذب یا منعکس و یا پراکنده می‌سازند. مواد شیمیایی جاذب نور شامل استرهای PABA، avobenzone، cinnamatce هستند که می‌توانند باعث واکنش‌های حساسیت‌زا شوند. ضد آفتاب‌های فیزیکی حاوی ذرات بسیار ریز اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم هستد که نور را پراکنده ساخته و یا منعکس می‌کند. هیچ نوع حساسیت به ضد آفتاب‌های فیزیکی شناخته نشده است.

محصولات مراقبتی شخصی

محصولات مراقبتی شخصی که باعث می‌شود مو و پوست تمیز و خوشبو بماند تمیز کننده‌های پوست، شامپوها و نرم‌کننده‌ها و دئودورانت‌ها و ضد عرق‌ها می‌باشند.

تمیز کننده‌های پوست شامل صابون‌ها، شوینده ها، ژل‌های دوش، کف‌های حمام، آلودگی‌ها و گرد و خاک و چربی‌های بدن هستند که باکتری‌ها را از بین می‌برند. آنها از عفونت جلوگیری می‌کنند اما استفاده زیاد از این محصولات می‌تواند باعث خشکی پوست شود که ایجاد پوسته ریزی، تخریب و خارش می‌کند.

افرادی با پوست خشک، بهتر است از شوینده‌های ملایم استفاده کنند و نیز دوش با آب خنک، کمترین تماس با آب و استفاده از یک مرطوب کننده بعد از حمام زمانی که هنوز پوست مرطوب است می‌تواند مفید باشد.

شامپوها آلودگی و چربی را از روی پوست سر بر طرف می‌کند و موها را صاف و براق می‌نماید. حساسیت به شامپوها غیر‌معمول است چرا که تماس با پوست بسیار کم است اما آنها می‌توانند هنگام آبکشی و عبور از روی پوست بدن مشکلاتی مثل خشکی پوست ایجاد کنند. چندین نوع شامپو وجود دارد:

شامپو بچه ملایم برای اینکه به چشم‌ها آسیبی نرساند. شامپوهای نرم کننده که موها را به خوبی تمیز می‌کند و موها را صاف می‌کند. شامپو برای موی چرب که روغن‌ها و چربی‌ها را از بین می‌برد و شامپو برای موهای آسیب‌دیده که PH آنها برای جلوگیری از تخریب بیشتر تنظیم شده است.

 نرم کننده‌ها بعد از شامپو کردن برای براق‌تر کردن موها، آسانتر شانه شدن و حالت گرفتن موها به کار می‌روند. آنها منبع معمول این حساسیت‌های پوستی نیستند اما آنها می‌توانند حاوی ترکیبات معطر یا نگهدارنده‌ها باشند.

دئودورانت‌ها هم باعث کشتن باکتری‌ها می‌شوند و بوی مطبوعی دارند. ضد عرق‌ها از عرق کردن جلوگیری می‌کنند. ترکیبات معطر در اسپری‌ها و ترکیبات نمک‌های آلومینیوم در ضد‌عرق‌ها باعث مشکلات جدی می‌شوند. اگر این محصولات بر روی پوستی که قبلاً آسیب دیده باشد استفاده شود و یا بلافاصله بعد از اصلاح پوست و یا اگر به طور گسترده زیر بغل پخش شوند باعث ایجاد مشکلات پوستی می‌شوند.

ترکیبات رنگی آرایشی

ترکیبات رنگی آرایشی بر روی پوست صورت، لب‌ها برای زیباسازی به کار می‌رود. مواد آرایشی صورت، آرایش (make up) برای رنگ کردن صورت به کار می‌روند. انتخاب مواد آرایشی صورت بسیار مهم است، زیرا آنها در تماس مستقیم با پوست برای مدت طولانی می‌باشد. به طور معمول مواد آرایشی صورت باید غیرحساسیت زا، ضد آکنه و ضد کومدون باشد که محصول را کمتر حساسیت‌زا کند. محصول نباید منافذ را بپوشاند و باعث آکنه شود. مواد آرایشی حاوی ضد آفتاب باعث جلوگیری از سرطان و چروک می‌شود.

پلک حساس‌ترین قسمت پوست بدن می‌باشد. مواد آرایشی چشم شامل سایه چشم، خط چشم و ریمل است. مواد آرایشی حاوی آب (محلول یا قابل شستشو) راحت‌تر پاک می‌شوند. شستشو و مالش جدی چشم برای پاک کردن آرایش چشم لازم است که ممکن است مخرب باشد. اغلب مواد آلرژی‌زا و مخرب می‌توانند با تماس چشم با انگشت به چشم وارد شوند.

مواد آرایشی چشم نباید بین افراد مشترک باشد و بهتر است که هر سه یا چهار ماه عوض گردد، زیرا که امکان آلودگی باکتریایی موجود است.

 مواد آرایشی لب شامل رژ لب و بوم لب می‌باشند. آنها لب‌های ترک خورده و خشک را مرطوب می‌کنند و از آفتاب محافظت می‌کنند. بعضی از رنگ‌های طولانی مدت روی لب باعث درماتیت تماسی آلرژیک می‌شوند.

مواد آرایشی مو

ظاهر مو می‌تواند به وسیله مواد آرایشی مو عوض شود. به وسیله تغییر رنگ از طریق رنگ مو و یا شکل موها به وسیله فر دائم.

رنگ موهای موقت بعد از یک بار شامپو کردن شسته می‌شوند. رنگ‌های تدریجی مو تولید یک تغییر رنگ برای دو یا سه هفته می‌کنند. این رنگ‌ها معمولاً باعث ایجاد مشکل نمی‌شوند. رنگ موهای نیمه دائمی که بعد از 4 تا 6 شستشو و رنگ‌های دائمی که شسته نمی‌شود باعث حساسیت می‌شود. این محصولات بهتر است بر روی بخش کوچکی از پوست امتحان شود (پشت گوش و یا داخل آرنج 24 ساعت قبل از مصرف)

رنگ موهای دائمی موها را روشن‌تر یا تیره‌تر می‌کند. پرسولفات آمونیوم گاهی برای روشن کردن مو به کار برده می‌شود که می‌تواند باعث contaet dermatitis شود. این ماده ممکن است باعث حساسیت ناگهانی مثل سرگیجه و سر درد هم شود.

 فر دائمی موی صاف را مواج و فرفری می‌کند. یک محلول شیمیایی، پیوندهای شیمیایی را در موهای صاف می‌شکند و باعث ایجاد فر در مو می‌شود. این عمل می‌تواند مو را تخریب کند. موها نباید در معرض محلول بیش از هر 3 ماه قرار گیرند. اگر مایع فر برای مدت طولانی‌تر روی مو بماند بسیار قوی‌تر عمل می‌کند و موها را خشک می‌کند و بی رنگ می‌سازد و باعث شکنندگی مو می‌شود. تخریب پوست سر هم می‌تواند رخ دهد.

مواد آرایشی ناخن

مواد آرایشی ناخن برای رنگ کردن ناخن، افزایش طول ناخن به طور مصنوعی و یا افزایش مقاومت ناخن به کار می‌روند.

لاک ناخن باعث درماتیت تماسی آلرژیک می‌شود. شخصی که به لاک ناخن حساسیت دارد ممکن است در انگشتان و پلک، صورت و گردن و جاهایی که لاک ناخن زمانی که در حال خشک شدن بوده تماس داشته دچار حساسیت شود. فرمالدئید یک ترکیب آلرژی‌زا می‌باشد. افرادی با حساسیت به لاک ناخن می‌توانند لاک‌های hypoallergenic را که بدونفرمالدئید هستند استفاده کنند. لاک‌های قرمز رنگ ممکن است باعث زرد رنگ شدن و یا بی‌رنگ شدن ناخن شوند.

کوتیکول از عفونت ناخن جلوگیری کرده و سلول‌های مولد ناخن را محافظت می‌کند پس بهتر است چیده یا کوتاه نشود.

 افزایش طول ناخن ها ممکن است به وسیله ناخن‌های پلاستیکی که کل ناخن یا انتهای ناخن را می‌پوشاند انجام شود. ناخن‌های مصنوعی با چسب‌هایی چسبانده می‌شوند که حاوی methacrylate هستند که یک ماده حساسیت‌زا می‌باشد. چسب‌های بدون Methacrylate ممکن است باعث شکاف و ترک ناخن شوند. جعبه‌های مخصوص ترمیم ناخن هم از این چسب‌ها استفاده می‌کنند.

 استفاده طولانی مدت از ناخن‌های کاشته شده از آماده مصرف گرفته تا ناخن‌های کاشته شده برای استفاده طولانی مدت می‌تواند باعث واکنش‌های دردناک و شدید شامل عفونت پوست اطراف ناخن‌ها، شل شدن ناخن‌ها و درماتیت شود. خانم‌هایی که از ناخن‌های مصنوعی و کاشته شده استفاده می‌کنند برای زمان طولانی ممکن است مشاهده کنند که ناخن‌های طبیعی آنها نازک‌تر و مات‌تر شده است. متخصصان پوست پیشنهاد می‌کنند ناخن‌های مصنوعی هم 3 ماه یک بار برداشته شوند و اجازه داده شود تا ناخن‌های طبیعی استراحت کنند.

 Cosmeceuticals چه هستند؟

 Cosmeceuticals محصولات مراقبت از پوست هستند که برای تشدید و بهتر‌سازی آرایش و صاف کردن پوست طراحی می‌شوند. این محصولات ممکن است عملکرد پوست را بهبود بخشیده و از پیری پوست جلوگیری کنند شامل alphahydroxy مثل گلیکولیک اسید و بتاهیدروکسی اسید مثل سالسیلیک اسید.

هیدروکسی اسیدها پوسته اندازی پوست را افزایش می‌دهد (از بین بردن پوست مرده) ظاهر پوست را صاف‌تر و شفاف تر می‌کند و احساس نرمی را بیشتر می‌کنند. بعضی ویتامین‌ها مثل ویتامین A ممکن است ظاهر پوست را با بهینه کردن عملکرد پوست جوان‌تر سازد، اما آنها ممکن است پوست را خشک یا تخریب کنند و باید به طور مناسب استفاده شوند. متخصصین پوست می‌دانند این مواد چگونه باید استفاده شوند و می‌توانند رهنمودهایی برای بهترین راه داشتن پوست سالم به بیماران ارائه نمایند.

 ضد آفتاب‌ها از پیری پوست ناشی از نور آفتاب و سرطان پوست ناشی از آفتاب جلوگیری می‌کنند و بهتر است برای همه افراد با هر نوع پوستی به طور مناسب استفاده شوند.

آنچه که یک متخصص پوست انجام می‌دهد

 مواد آرایشی و محصولات مراقبت از پوست بخشی از نیازهای روزانه افراد هستند. اگر مشکلی ایجاد شود یک متخصص پوست می‌تواند مشکل را تشخیص دهد و درمان کند.

Patch – test ممکن است برای تشخیص به کار رود اگر حساسیت به ترکیبی در یک محصول وجود داشته باشد متخصص پوست می‌تواند به شما توصیه کند چه محصولاتی برای شما مناسب و چه محصولاتی نامناسب است. آنها همچنین می‌توانند به پرسش‌های شما پاسخ دهند و اطلاعات عمومی در مورد مواد آرایشی مناسب و محصولات مراقبت پوستی ایمن به شما بدهند.

کد خبر 20710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز