دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: آذر‌ماه سال گذشته دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه‌ای از شرکت‌های تولید وتکثیر آلبوم‌های موسیقی خواست ظرف‌ مدت دو‌ماه نسبت به اخذ علامت شناسه (هولوگرام) اقدام کنند.

در آن زمان سیدمحمد میرزمانی، مدیریت دفتر موسیقی را برعهده داشت و هنوز از استعفا‌ی حاشیه‌دار این مدیرموسیقی خبری نبود. در آن زمان این نامه خطاب به مدیرعامل مراکز تهیه، تولید و تکثیر آثار صوتی با امضای مدیر سابق دفتر موسیقی منتشر شد.

در این نامه کلماتی همچون صیانت از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی، ایجاد وحدت‌رویه درتولید و تکثیر انتشار آثار موسیقایی استفاده شده بود، گرچه این صحبت‌ها برای حمایت موسیقی عنوان می‌شد اما این دستورالعمل در حالی از سوی دفتر موسیقی به برخی از شرکت‌های تولیدی و توزیعی ابلاغ شده است که پیش از این ناشران موسیقی‌ آثارشان را در کتابخانه ملی ثبت و شماره دریافت می‌کردند.

ارجاع ناشران به یک شرکت وابسته به وزارت ارشاد این سؤال را بدون پاسخ باقی گذاشت که چگونه یک مؤسسه یا شرکت تولیدی خواهند توانست بازار آشفته موسیقی را از دانلودهای غیرمجاز نجات دهد ؟ با اینکه میرزمانی در آخر سال گذشته برخلاف حرف مسئولان که بر ماندن او تأکید داشتند، از دفتر موسیقی رفت اما علیرضا پاشایی جانشین او پیگیر این قضیه است. با این حال به‌نظر می‌رسد که این طرح چنان مورد تأیید ناشران موسیقی نیست. رئیس هیأت مدیره کانون ناشران خانه موسیقی گفت: متأسفانه مسئولان موسیقی کشور درباره نصب هولوگرام روی آلبوم‌های موسیقی توصیه‌های غیرکارشناسانه‌ای ارائه می‌دهند و اجازه نمی‌دهند دوره‌گذار برای این طرح طی شود.

رامین صدیقی که با ایسنا گفت‌وگو کرده‌است درباره طرح نصب هولوگرام روی آلبوم‌های موسیقی به اوایل پاییز سال گذشته اشاره می‌کند و از حضور تشکیلاتی گفته که به فروشگاه‌های موسیقی ورود پیدا کرده و اقدام به جمع‌آوری آلبوم‌های موسیقی کرده‌اند. به‌عبارت دیگر او از این موضوع خبر نداشته و با پیگیری‌هایی متوجه شده که دلیل این رویداد عدم‌نصب هولوگرام روی آلبوم توسط ناشر است. او در ادامه گفت: متأسفانه دستگاه‌های زیر مجموعه ارشاد در غیاب ناشران موسیقی جلساتی تشکیل داده و این طرح را تصویب کرده‌اند.

این نکته‌ای است که بابک چمن آرا - یکی از ناشران فعال موسیقی و سخنگوی کانون ناشران خانه موسیقی - به آن اشاره دارد؛ آن زمان متوجه شدیم که باید برای آثارمان هولوگرام بگیریم. در پی این رویداد، یک تا دو هفته ناشران در جست‌وجو بودند که این هولوگرام چگونه باید باشد و از طرفی تعدادی از شرکت‌ها هم این طرح را اجرا کردند. قیمت این هولوگرام‌ها بسته به تیراژ از یک تا چهار میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. در جریان نبودن ناشران از یک سو باعث ضرر رساندن به ناشران شده و از سوی دیگر کلیت طرح است که باعث شده برای ناشران ابهامات ایجاد شود. صدیقی با بیان اینکه ناشران دارند تقاص اختلافات نهادهای مسئول را پس می‌دهند،گفت: کالای موسیقی گردشی کند دارد و مانند خوراکی‌ها نیست که سریع در چرخه فروش قرار گیرد؛ آلبوم‌ها به مراکز و شهرستان‌های دور رفته‌اند و نصب هولوگرام روی آنها نیازمند زمان است.

صدیقی با بیان اینکه توصیه مسئولان در این رابطه غیرکارشناسانه است، گفت: وقتی مشکلاتمان را در راستای این طرح به مسئولان اعلام کردیم، آنها گفتند که هولوگرام‌ها را بخرید و برای نصب به شهرستان‌ها بفرستید! می‌خواهم بدانم این کار چه کمکی به موسیقی می‌کند؟ آخر در این صورت شخصی که هولوگرام را تحویل می‌گیرد، می‌تواند آن را روی کالای غیرمجاز هم نصب کند. وی اضافه کرد:این طرح با یک اقدام عجولانه همراه شده است و بهتر بود در زمینه شیوه اجرای آن با ناشران مشورت می‌شد.

صدیقی یادآور شد: وقتی چنین طرح‌هایی را در جهت ارتقا ارائه می‌دهیم باید اجازه دهیم که آن طرح دوره‌گذار را هم طی کند امیدوارم با وجود این طرح در کنار هزینه‌هایی که به ما تحمیل می‌شود‌، ورشکسته نشویم.

کد خبر 207871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز