سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های بازار سرمایه در سال 92 را اعلام کرد.

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی عصر روز دوشنبه در نخستین گردهمایی کانون کارگزاران بورس به رشد تمامی متغیرهای بازار سرمایه در سال 91اشاره کرد و گفت:‌ ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران سال گذشته با رشدی 33درصدی از رقم 128به 171هزار میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات با رشدی 14درصدی از مرز 25هزار و 850میلیارد تومان عبور کرد.

او ادامه داد:‌ ارزش بازار فرابورس نیز با 48درصد رشد در سال91 رقم 50هزار میلیارد تومان را تجربه کرد، ضمن اینکه ارزش معاملات این بورس با 78درصد افزایش به رقم 14هزار و 800میلیارد تومان رسید. صالح‌آبادی تأکید کرد:‌ تعداد دفعات معاملات بورس و فرابورس با یک میلیون افزایش به رقم شش میلیون و 900هزار دفعه رسید که این امر نشان از افزایش نقدشوندگی و سهولت دسترسی مردم به بازار سرمایه است.

او گفت:‌ شاخص کل بورس تهران از رقم 26 به 38هزار واحد رسید که این رقم نشان از بازدهی 47درصدی بورس برای سهامداران بود.
رئیس سازمان بورس به رشد 275درصدی معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: ‌ارزش معاملات این بخش در سال91 از 36هزار و 200میلیارد تومان عبور کرد ضمن اینکه در بخش نقدی شاهد رشد 84درصدی ارزش معاملات بودیم.صالح‌آبادی با بیان اینکه مجموع ارزش بازار سرمایه (بورس تهران، فرابورس و بورس کالا)‌ در سال 90حدود 62هزار میلیارد تومان بود، افزود:‌این رقم سال گذشته با رشدی چشمگیری از مرز 109هزار میلیارد تومان گذشت.

توسعه کال سنتر

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه سامانه مرکز تماس (کال سنتر) سال گذشته ایجاد شد بر فراگیر شدن این سیستم درمیان شرکت‌های کارگزاری تأکید کرد. او با بیان اینکه هنوز بسیاری از سفارش‌های خرید و فروش سهامداران ازطریق تلفن انجام می‌شود، گفت:‌ با ایجاد سامانه کال سنتر بسیاری از اختلافات میان سرمایه‌گذاران و کارگزاران برطرف می‌شود ضمن اینکه با ایجاد این سامانه، شرکت‌های کارگزاری می‌توانند نظارت‌ها و کنترل‌های خود را روی معامله‌گران‌شان در تهران و شهرستان‌ها افزایش دهند.

سامانه جدید معاملات بورس

دبیر شورای بورس با بیان اینکه سامانه جدید معاملات بورس تهران با امکانات فراوان امسال تاسیس می‌شود، گفت:‌ انجام معامله از نقاط مختلف کشور، ایجاد برخی محدودیت‌ها برای معامله گران و افزایش نظارت‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم معاملاتی است.

او اضافه کرد:‌ ایجاد سامانه جدید معاملات بورس تهران از اواخر فروردین‌ماه جاری از ارومیه آغاز و به مرور در سایر استان‌ها نصب خواهد شد. صالح‌آبادی همچنین از ایجاد سیستم جدید شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه در نیمه دوم امسال خبر داد.

پذیرش شرکت‌های جدید

رئیس سازمان بورس درباره پذیرش شرکت‌های جدید در بورس و فرابورس گفت:‌ پالایشگاه‌ها سال گذشته مهمانان جدید بازار سرمایه بودند. امیدوارم در سال جدید هلدینگ خلیج‌فارس نیز وارد این بازار شود.او با بیان اینکه ارکان بازارسرمایه باید برنامه‌ریزی منسجمی را برای ورود شرکت‌های جدید انجام دهند، افزود:‌ امتیازاتی برای کارگزارانی که بتوانند سهام شرکت‌های جدید را حتی در بازار پایه فرابورس عرضه کنند درنظر گرفته شده است تا انگیزه آنان برای برنامه‌ریزی در این بخش افزایش یابد.

نیازهای صنعت کارگزاری

رئیس سازمان بورس به توسعه صنعت کارگزاری در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت:‌ حیطه فعالیت‌های کارگزاران در بخش‌های مختلف توسعه یافته است به همین علت باید بخش نظارت در این شرکت‌ها تقویت شود تا مدیران بتوانند از تمام فعالیت‌های شرکت تحت نظارت خود مطلع شوند. او با بیان اینکه دیگر هیچ بورس جدیدی در ایران ایجاد نخواهد شد، اعلام کرد:‌ درصورت نیاز می‌توان تابلو جدیدی را در یکی از بورس‌ها تاسیس کرد تا نیازهای آینده کشور تأمین شود.

دسترسی مردم به بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه هم‌اکنون یک‌هزار ایستگاه معاملاتی در سراسر کشور فعال است، گفت:‌ هنوز بسیاری از مردم به خدمات بازار سرمایه دسترسی ندارند و باید تمهیدات لازم در این بخش صورت گیرد تا شرایط لازم برای ورود سرمایه‌گذاران به بازار مهیا شود. او خواستار افزایش تعامل با شبکه بانکی برای ارائه خدمات بازار سرمایه شد و افزود:‌ در حال حاضر 20هزار شعبه بانک در سراسر کشور فعال است که می‌توان از ظرفیت‌های این شبکه برای ارائه خدمات بازار سرمایه استفاده کرد.

بازار فرعی بورس کالا

صالح‌آبادی با اشاره به تصویب دستورالعمل بازار فرعی بورس کالا گفت: در این بازار جدید، امکان معاملات املاک و مستغلات فراهم شده است. او با بیان اینکه مجموعه‌های دولتی از تشکیل بازار فرعی بورس کالا استقبال کرده‌اند، گفت:‌ طبق ماده 17قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی، دستگاه‌ها، نهادها و شرکت‌های دولتی بدون برگزاری مناقصه اقدام به خرید کالا از بورس کالا کرده و بدون تشکیل مزایده‌ای اقدام به فروش می‌کنند که تشکیل بازار فرعی بورس کالا می‌تواند به مجموعه‌های دولتی در این زمینه کمک کند.

تقویت بورس انرژی در سال92

رئیس سازمان بورس تقویت بورس انرژی را یکی از اولویت‌های سال92 اعلام کرد و گفت: ‌چهارمین بورس ایران اواخر سال گذشته فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کرد که امسال تقویت آن در دستور کار سازمان بورس قرار دارد.او با بیان اینکه ابزار سلف موازی استاندارد در بورس انرژی مورد آزمایش قرار گرفته، تأکیدکرد:‌ امکان معاملات مجدد برخی محصولات با به کارگیری این ابزار در بورس کالا وجود دارد. این ابزار امسال در این بورس به‌کار گرفته خواهد شد.

به گفته صالح‌آبادی تمرکز روی مقررات پولشویی، توسعه زیرساخت‌های الکترونیک، مدیریت ریسک، ارتقای الکترونیک بازار سرمایه، ایجاد بازار معاملات آپشن در بورس تهران و بورس کالا، تأکید بر سلامت و شفافیت بازار سرمایه از دیگر اولویت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در سال92 است.

کد خبر 208223
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز