گروه محیط‌زیست: در پی درج گزارشی با عنوان «نیم قرن بی‌تدبیری در زراعت چوب» که در تاریخ 19/12/91 در همین صفحه منتشر شد، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور جوابیه‌ای ارسال کرده که عینا در پی می‌آید.پیش از درج جوابیه ذکر این نکته ضروری است که در گزارش مورد نظر، دیدگاه‌های عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران درباره موانع و مشکلات موجود بر سر راه زراعت چوب با اشاره به راهکارهایی برای تقویت آن که منجر به حفاظت و مصون ماندن رویشگاه‌های هیرکانی در شمال می‌شود، منعکس شده بود.

جنگل

در جوابیه ارسالی آمده است: «یکطرفه به قاضی نرویم و تنها نیمه خالی لیوان را نبینیم و بدون اینکه بیاییم با خود سازمان مرجع صحبت کنیم بنویسیم «نیم قرن بی‌تدبیری در زراعت چوب» و هیچ هم معلوم نباشد که این آمار بی‌پایه و اساس از کجا نشأت گرفته و به خورد این مردم می‌رسد. خوب است بدانیم که تا قبل از سال84 سابقه‌ای با عنوان طرح زراعت چوب وجود ندارد. (چه برسد به سابقه زمانی نیم قرن مورد ادعا در مطلب نشریه مذکور)... تو بخوان حدیث مفصل از این مجمل.

1 - کمیسیون ملی صنوبر از بدو عضویت کشور ایران در آن در تاریخ 1955 میلادی و در روند فعالیت گذشته دارای فرازونشیب‌های فراوان بوده که از حوصله این نوشتار خارج است، لذا حسب نیاز روز و لزوم پیگیری تعهدات جمهوری اسلامی در این خصوص، مراتب با همکاری مؤسسه تحقیقات جنگل و مرتع و سازمان متبوع و سایر صاحبنظران در راستای تشکیل کمیسیون ملی صنوبر ایران در سال86 با تشکیل هیأت مؤسس (که مصاحبه شونده یکی از اعضای آن هیأت بود) اقدام به تنظیم اساسنامه جدید کمیسیون در مورخ 19/3/86 گردید، این کمیسیون از سنوات گذشته با برگزاری چندین نوبت مجمع عمومی و همچنین راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی کاملا در راستای اهداف زراعت چوب فعال بوده و در حال انجام اقدامات عملی و علمی و نیز ارائه راهکارهای لازم در جهت تقویت روند فعالیت‌ها می‌باشند.

2 - در مطلب مزبور آمده که طی سه دهه گذشته به شدت برداشت چوب از جنگل‌های شمال افزایش یافته است که لازم به یادآوری است طی مجموعه گزارشات 12ساله اخیر که توسط دفتر امور بهره‌برداری جنگل و مرتع معاونت مناطق مرطوب و نیمه‌مرطوب سازمان متبوع آمده است، میزان برداشت طی سنوات اشاره شده روند نزولی داشته به حدی که در سال91 تا میزان بی‌سابقه 690هزار مترمکعب کاهش یافته است.

3 - در گذشته و به دلیل تاکید بر استفاده صنایع چوب کشور از محصولات جنگلی شمال کشور، احداث صنایع بزرگ چوب در نوار شمال کشور رونق یافته است، لیکن با توسعه طرح زراعت چوب در سراسر کشور (از سال84) هم‌اکنون صدور مجوز احداث صنایع و کارخانجات چوب با اولویت قطب‌های تولید چوب حاصل از زراعت چوب آن هم عمدتا در خارج از استان‌های شمالی صادر می‌شود.»

 

کد خبر 209315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز