همشهری آنلاین: رئیس پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه کم بودن خسارات در منطقه سراوان ناشی از ایمن بودن ساختمان‌های این منطقه در برابر زلزله نیست، گفت: عمق زیاد و دور بودن کانون زلزله از شهرهای پر تراکم عامل کم بودن تلفات زلزله اخیر استان سیستان و بلوچستان است.

مهر نوشت: عباسعلی تسنیمی با اشاره به ادامه پس لرزه‌های منطقه سراوان افزود: در همین زمان مصاحبه پس لرزه‌ای با بزرگای ۵. ۳ بار دیگر در منطقه سراوان را لرزاند.

رئیس پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله به بیان دلایل خسارت کم در این منطقه پرداخت و اظهار داشت: علت اینکه تلفات در این منطقه کم بوده این نبوده است که ساختمان‌های مقاومی داشته است ما برای شهرهای کوچک‌تر و بزرگ‌تر برای زلزله‌های کمتر از ۷ نیز نگرانی داریم.

وی دور بودن کانون زلزله از شهرهای پر تراکم را از جمله دلایل کم بودن تلفات دانست و ادامه داد: کانون این زمین لرزه در منطقه‌ای دور افتاده با تراکم اندک جمعیت بوده است.

تسنیمی عمق زیادی کانون زلزله را از دیگر دلایل کم بودن خسارات در منطقه سراوان ذکر کرد و در این باره توضیح داد: از سوی کار‌شناسان کانون این زمین لرزه از ۶۰ کیلومتر تا ۱۰۰ کیلومتر ذکر شده است ولی به هر حال این اعداد نشان از عمق زیاد کانون زلزله دارد.

وی با اشاره به مزایای عمق زیاد زلزله خاطر نشان کرد: این امر سبب شده است که زلزله اخیر سراوان تلفات و خسارات کمی را متحمل شود.

رئیس پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در عین حال با تاکید بر اینکه کم بودن تلفات در زلزله سراوان ناشی از آمادگی ما در برابر زلزله نیست، یادآور شد: در صورتی که این زلزله در یکی از شهرهای پر تراکم رخ می‌داد فاجعه عظیمی را شاهد بودیم.

تسنیمی با اشاره به برخی اخبار در خصوص کم بودن تلفات اضافه کرد: در برخی از اخبار شاهدیم که اعلام می‌شود با وجود اینکه زلزله ۷. ۷ بود ولی یک نفر بیشتر تلفات بیشتر نداشتیم و آن هم خانمی بوده که به دلیل ریزش کوه فوت کرده است.

وی یادآور شد: این گونه مطرح کردن اخبار زلزله سراوان مانند این است که بخواهیم بگوییم در برابر این چنین زلزله‌ها ایمن هستیم در حالی که کشور حتی در برابر زلزله‌های کمتر از این مقیاس هم ایمن نیست.

تسنیمی علت شدت زلزله‌ها را شکست گسل عنوان کرد و گفت: در این استان گسل‌های قابل توجهی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به گسل مکران اشاره کرد که منطقه بسیار حساس و لرزه خیز است و خوشبختانه این زلزله در شهر‌ها رخ نداده است.

کد خبر 209663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز