شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رنگ‌ها و قطعات استاد فرامرز پایور با سنتور بابک بوبان اجرا و از سوی انتشارات ماهور به بازار موسیقی عرضه شده است.

به گزارش همشهری آنلاین بابک بوبان نوازنده این قطعات درباره‌ی این اثر  در بروشور آلبوم نوشته است: «مجموعه‌ی حاضر شامل شانزده اثر از آثار استاد فرامرز پایور است که به غیر از یکی یعنی قطعه‌ی «گفتگو» که دونوازی سنتور با ویُلن خانم سرور زره‌گر است باقی همه با سنتورِ تنها اجرا شده‌اند: دوازده رنگ (راست‌کوک) از هفت دستگاه و متعلقاتش از کتاب مجموعه‌ی پیش‌درآمد و رنگ، سه قطعه از کتاب قطعات مجلسی و یک دونوازی با ویُلن به نام «گفتگو».

more

 پایور؛ موزیسینی که درس زندگی داد

more

 انتشار کتاب معاریف پایور

رنگ‌های استاد پایور علاوه بر شباهت فراوان به رنگ‌های پیش از خودش، دارای ویژگی‌های موسیقی و سنتور پایور نیز هست. تحرک بالا، استفاده‌ی آگاهانه و بجا از مضراب و تکنیک مختص ساز سنتور مانند مضراب جفت و سرمضراب و تکیه و ریز، استفاده‌ی تقریباً مساوی از پوزیسیون‌های سه‌گانه از جمله‌ی آن ویژگی‌هاست.

تعدادی از این رنگ‌ها (نه همه) توسط گروه سازهای ملی و گروه اساتید هر دو به سرپرستی استاد پایور در اجراهای زنده، تالارهای کنسرت و استودیوی تلویزیون و همچنین ضبط‌های استودیویی اجرا و ضبط شده و نسخه‌های صوتی و تصویری آن‌ها موجود است. اما شنیدن صوت تنها معدودی از این رنگ‌ها با سنتور خود استاد میسر است؛ چرا که ایشان آن‌ها را با ساز تنها اجرا نکرده است. به علاوه، از تعدادی از این رنگ‌ها حتا اجرای گروهی نیز موجود نیست. به این ترتیب، با مجموعه‌ی حاضر می‌توان به تمام رنگ‌های فرامرز پایور با سنتورِِ تنها گوش داد.

در ادامه این نوشته آمده است: در مورد سه قطعه‌ای که از کتاب قطعات مجلسی نیز انتخاب و اجرا شده حکایت مشابه است. به این معنا که یا از آن‌ها اجرای سنتور خود استاد موجود نیست یا با گروه و یا نه با گروه و نه با ستورِ تنها. از دونوازیِ «گفتگو» اجرای استاد پایور با استاد صبا موجود است (ضبط‌شده در میانه‌ی دهه‌ی سی خورشیدی)؛ اما از آنجایی که اجراکنندگان اثر حاضر «گفتگو» را با نظارت استاد پایور تمرین و اجرا کرده بودند و همچنین به دلیل این که نت چاپ‌شده‌ی قطعه با اجرای قدیمی استاد پایور و صبا تفاوت دارد «گفتگو» هم در فهرست این مجموعه قرار گرفت.»

کد خبر 210127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز