شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: با وجود اذعان مسئولان آموزش و پرورش به اهمیت دوره پیش‌دبستانی‌ هنوز اقدامی برای اجباری شدن پیش‌دبستانی نشده است و پدران و مادران برای رفتن کودکانشان به دوره پیش‌دبستانی باید شهریه گزاف بپردازند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش دیروز در حاشیه آیین رونمایی از سند برنامه درسی ملی در پاسخ به پرسش همشهری درباره نقش دوره پیش‌دبستانی و اینکه چرا این دوره رسمی اجباری نیست و چه برنامه‌ای برای ورود دوره پیش‌دبستانی به نظام آموزشی دارید، اعلام کرد: دوره پیش‌دبستانی به اداره ‌کل تبدیل شده و فعالیت‌های این دوره در سه محور انجام می‌شود.حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: معاونت ابتدایی‌ سیاست‌ها را تعیین و بر حسن اجرای آنها نظارت می‌کند، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم محتوای این دوره را تدوین می‌کند و سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌ مردمی هم کارهای اجرایی و صدور مجوز را انجام می‌دهد.

وی در ادامه درباره وضعیت دوره پیش‌دبستانی و مسائلی که بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی درخصوص صدور مجوزها وجود دارد‌ گفت: آموزش و پرورش چهار تا شش ساله‌ها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است و بر همین اساس صدور مجوز فعالیت مراکز پیش‌دبستانی برعهده سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش است. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه در مواقعی برنامه‌های شما به بهزیستی تداخل دارد، تأکید کرد: برنامه‌های آموزش و پرورش تداخلی با برنامه‌های سازمان بهزیستی کشور ندارد و همه مراکزی که پیش‌دبستانی دارند باید برای کسب مجوز به آموزش و پرورش مراجعه کنند.

حاجی‌بابایی در پاسخ به پرسش همشهری درباره وضعیت مربیان پیش‌دبستانی نیز اظهار کرد: امسال طوری برنامه‌ریزی شده تا براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یک آزمون برای مربیان پیش‌دبستانی برگزار شود و افراد شرکتی که در قالب پیش‌دبستانی فعالیت می‌کنند و آنهایی که در آزمون قبلی جا مانده‌اند نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

هم‌اکنون دوره پیش‌دبستانی با وجود نقش انکارناپذیر آن در آموزش و یادگیری کودکان، دوره‌ای رسمی اما غیراجباری است و پدران و مادران کودکان برای شرکت فرزندانشان در این دوره که طبق ضوابط مدارس غیردولتی اداره می‌شوند، باید همسنگ مدارس ابتدایی غیردولتی شهریه بپردازند. طی دو سال اخیر همواره مباحثی درباره دوره پیش‌دبستانی مطرح بوده است. برخی مسئولان آن را دوره رسمی غیراجباری قلمداد می‌کنند و برخی دیگر آن را دوره‌ای غیررسمی و غیراجباری می‌دانند. البته به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دوره پیش‌دبستانی در مناطق محروم، کمتر توسعه یافته و حاشیه‌ای، رایگان است.

پرداخت حق‌الزحمه امتحانات

وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت حق‌الزحمه فرهنگیانی که در برگزاری امتحانات نهایی خرداد، شهریور و دی‌ماه سال تحصیلی 91-90 مشارکت داشته‌اند، تأکید کرد: حق‌الزحمه برگزاری امتحانات نهایی معلمان به تمام استان‌ها پرداخت شده است و اگر جایی هنوز پرداخت نکرده، در حال انجام امور اداری است. دیروز برخی از معلمان تهرانی در تماس به همشهری اعلام کردند که با وجود اینکه امتحانات سال تحصیلی 92-91 نیز فرا رسیده ولی هنوز وعده‌های مسئولان در این‌باره عملی نشده است.

یکی از معلمان گفت: براساس شنیده‌ها این مطالبات هفته گذشته به‌حساب مناطق آموزش و پرورش واریز شده اما هنوز به‌حساب معلمان واریز نشده است و ظاهرا مسئولان تصمیم‌گرفته‌اند که هزینه‌های جاری حوزه‌های امتحانی مانند هزینه پذیرایی را با این بهانه که بر عهده حوزه‌ها ست (مدارس) پرداخت نکنند. یکی دیگر از معلمان اظهار کرد: حق‌الزحمه‌ای که برای معلمان مشارکت‌کننده در امتحانات نهایی 91-90 درنظر گرفته شده از مبلغ سال پیش از آن 20درصد کمتر است. مدیر یکی از دبیرستان‌ها نیز گفت: از تیرماه سال91 تا‌کنون اضافه‌کاری مدیران و معاونان مدارس نیز پرداخت نشده است و فشار آموزش و پرورش به مدیران مدارس برای اینکه مدرسه حوزه برگزاری امتحانی نهایی شود همچنان ادامه دارد.

کد خبر 210154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز