گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: مقامات مسئول در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با همشهری از تلاش محققان کشور برای مهندسی معکوس دستگاه‌های لرزه‌نگار در ایران خبر دادند.

به گزارش همشهری، دکتر مهدی زارع معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، درباره احتمال وارد کردن دستگاه‌های لرزه‌نگار از خارج از کشور گفت: اکنون تحریم هستیم و بعید می‌دانم از کشورهایی نظیر کانادا و آمریکا دستگاه‌های لرزه‌نگار وارد کشور شود، اما هستند شرکت‌هایی که از خارج از کشور دستگاه‌های لرزه نگار وارد می‌کنند.

این متخصص گفت: در حال حاضر در پژوهشگاه زلزله و مهندسی زلزله در حال ساخت دستگاه لرزه‌نگار هستیم. البته این فرایندی است که به طول می‌انجامد و نمی‌توانیم به‌طور دقیق بگوییم چه زمانی این دستگاه را به‌طور کامل درست می‌کنیم. تا به‌طور کامل بر فناوری‌های مرتبط با دستگاه لرزه‌نگار تسلط پیدا کنیم امکان دارد چند سالی طول بکشد.

البته برای تولید این دستگاه با شرکت‌هایی که در زمینه این فناوری در دنیا فعال هستند در ارتباط هستیم. اینکه به لحاظ فنی چه زمانی بتوانیم این دستگاه را تولید کنیم بستگی به میزان جذب پرسنل متخصص و تأمین بودجه برای اجرای این طرح دارد. نبود دستگاه و محدودیت‌ها و فشارهای موجود در زمینه خرید آن از خارج از کشور انگیزه‌ای شد تا خود نسبت به تولید این دستگاه در داخل کشور اقدام کنیم. ما در ساخت این دستگاه در حال امتحان کردن روش‌های مختلف از جمله مهندسی معکوس هستیم.

دروغ 10ریشتری

دکتر مهدی زارع در توضیح شایعات انتشار یافته درباره احتمال وقوع زلزله 10ریشتری در تهران گفت: در این مطلب اشاره شده است که منبع خبرزلزله 10ریشتری، یو اس ژئولوژیکال ایجنسی است که اصلا در آمریکا چنین آژانسی وجود ندارد. بعد هم در این مطلب به نام مرکز زلزله‌شناسی آمریکا اشاره شده است که اصلا مرکز و سازمانی نیز به این نام در آمریکا وجود ندارد.
دکتر انوشیروان انصاری مدیر شبکه لرزه نگاری باند پهن پژوهشگاه زلزله نیز ضمن شایعه خواندن خبر احتمال وقوع زلزله 10ریشتری در خاورمیانه گفت: پیش‌بینی‌هایی از این دست که تا چند روز، یک هفته یا دوهفته دیگر زلزله خواهد آمد دروغ است و مبنای علمی ندارد.
او درباره اینکه تا چه مدت قبل از زلزله می‌توان وقوع آن را پیش‌بینی کرد، گفت: ما یک بحثی داریم به نام هشدار زود هنگام (Early Warning) معمولا در زمان آغاز فاز پی (P phase) زلزله یعنی نقطه اولیه وقوع زلزله و پیش از وقوع فاز تخریبی زلزله براساس مطالعات انجام شده می‌توانند متوجه شوند که تا چند ثانیه دیگر زلزله‌ای با چه قدرتی به وقوع خواهد پیوست.

پس از آن به سرعت به مراکز بحران خبر می‌دهند تا قطارهای شهری و برون‌شهری و آسانسورهای داخل ساختمان‌ها متوقف و شیرهای گاز بسته شود. اینها کارهایی است که مبنای علمی دارد و در بسیاری نقاط دنیا انجام می‌شود، اما اینکه به شما بگویند تا 30دقیقه یا یک ساعت یا یک روز دیگر زلزله‌ای با چنین بزرگی‌ای قرار است رخ دهد، این قطعا دروغ است. او درباره ارتباط زلزله‌های اخیر به‌ویژه زلزله بوشهر و زلزله سراوان با یکدیگر و افزایش احتمال وقوع زلزله در تهران گفت: زلزله‌های اخیر هیچ ارتباطی به یکدیگر نداشتند، امکان دارد تا چند دقیقه دیگر در تهران زلزله‌ای رخ دهد و ممکن است تا 100سال دیگر هم در تهران زلزله‌ای به‌وقوع نپیوندد.

دکتر مرتضی بسطامی عضو هیأت‌علمی پژوهشکده سازه پژوهشگاه زلزله شناسی نیز درباره وضعیت استحکام ساختمان‌های تهران و برآوردهایی که در این باره می‌شود گفت: تنها مطالعات در این باره چند سال پیش توسط مؤسسه جایکا انجام گرفته است. اکنون البته بیشتر به بافت‌های فرسوده رسیدگی می‌شود و برخی از آنها مقاوم‌سازی‌ شده است.

با این حال طبق نتیجه مطالعات جایکا در برخی از مناطق شهری 10درصد، در برخی دیگر 20درصد و در تعدادی از مناطق حتی 80درصد ریسک آسیب‌دیدگی ناشی از تخریب داریم. نمی‌توان حتی درباره استحکام دو ساختمانی که کنار هم قرار دارند با قطعیت سخن گفت. در زلزله بوشهر دو ساختمان کنار هم قرار داشتند که یکی آسیب شدید دید و دیگری زیاد متحمل خسارت و تخریب نشد. تنها چیزی که می‌توانیم درباره پیشگیری از آسیب‌های جانی ناشی از زلزله بگوییم این است که باید کارهای مقاوم‌سازی‌ به‌ویژه در شهر تهران ادامه یابد و در زمان ساخت و ساز اصول مهندسی به‌طور دقیق رعایت شود؛ چرا که درصورت رعایت حداقل اصول مهندسی نیز می‌توان به زنده ماندن افراد پس از وقوع زلزله امیدوار بود.

کد خبر 210529
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز