مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دوم اردیبهشت (22 آوریل) روز جهانی زمین است. به این مناسبت به این هشت واقعیت جالب درباره کره زمین توجه کنید:

earth

1- سیاره زمین به صورت یک کره کامل نیست. در واقع زمین به علت اندکی برجستگی در خط استوا (تفاوت میان قطرهای استوایی و قطرهای قطبی) به شکل یک شبه‌کره پخ‌شده در قطبین است.

2- جاذبه در سطح زمین تغییر می‌کند- به طوری که وزن شما در قطبین 0.5 درصد بیشتر از خط استوا خواهد بود. این نایکنواختی جاذبه عمدتا به علت برجستگی کره زمین در استوا باعث می‌شود نقاط روی سطح زمین فاصله نایکنواختی تا مرکز زمین داشته باشند، و همچنین به علت چرخش زمین به دور خود است.

3- اقیانوس‌ها که 71 درصد سطح کره زمین را می‌پوشانند، حاوی حدود 20 میلیون تن طلا هستند.

4- انسان‌ها کمتر از 10 درصد اقیانوس‌های وسیع کره زمین را کاوش کرده‌اند.

5- جو یا اتمسفر زمین متشکل از 5 لایه اصلی است، و هر چه بالاتر بروید این جو رقیق‌تر می‌شود؛ به همین علت است که 75 درصد از توده جو در "تروپوسفر"، پایین‌ترین لایه آن قرار دارد و در همین لایه است که تغییرات آب و هوایی رخ می‌دهد.

6- جو زمین است که باعث ایجاد پدیده شفق قطبی می‌شود؛ این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که ذرات باردار حاصل از توفان خورشیدی به اتم‌های های بخش بالایی جو زمین برخورد می‌کند، و نمایش زیبا از نور ایجاد می‌کنند. شفق‌های سرخ و آبی ناشی از تحریک اتم‌های نیتروژن هستند، در حالیکه شفق‌های سبز و آجری‌رنگ به علت تحریک اکسیژن بوجود می‌آیند.

7- نرم‌ترین ماده معدنی در کره زمین تالک است. تالک در موارد گوناگونی از جمله برای براق کردن سرامیک‌ها یا به عنوان ماده پرکننده در کاغذ به کار می‌رود. 

8- صفحات تکتونیکی کره زمین که با یکدیگر برخورد می‌کنند و مسئول بسیاری از پدیده‌ها از زمین‌لرزه‌ها تا کوهزایی هستند، همچنین نقشی ضروری در حفظ تعادل کربن کره زمین و امکان دادن به ادامه حیات بر روی آن دارند.

کد خبر 210547
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز