دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: کم‌شدن تعداد کلاس‌های درس ‌دانشگاه‌ها، کامل ارائه‌نشدن محتوای آموزشی و پرداخت کامل شهریه در ترم جاری موجب اعتراض دانشجویان شهریه‌ای شده است.

دانش

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های شهریه‌ای مانند دانشگاه آزاد، جامع علمی کاربردی و غیردولتی در توضیح ماجرا اظهار کردند: پس از ابلاغیه وزارت علوم به دانشگاه‌ها مبنی بر برگزارنشدن امتحانات از 20خرداد تا دوم تیرماه امسال، دانشگاه‌های شهریه‌ای اقدام به کم‌کردن تعداد جلسات کلاس‌های درس کرده‌اند. یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز گفت: نیمسال(ترم) دوم سال تحصیلی 92-91دانشگاه‌ها تحت‌تأثیر برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری است که 24خرداد‌ماه برگزار می‌شود و زمان این ترم نسبت به سال‌های پیش کمتر شده است.

او افزود: یک نکته مهم اینکه محتوای آموزشی که باید در یک ترم به دانشجویان ارائه شود ناتمام می‌ماند که جای تأمل دارد و بایستی جبران شود،. نکته دیگر شهریه‌ای است که دانشحویان برای 17جلسه پرداخت کرده‌اند که با توجه به پایان کلاس‌ها که 31اردیبهشت اعلام شده در مجموع 10جلسه تشکیل می‌شود و عملا یک سوم کلاس‌ها برگزار نخواهد شد. دانشجوی ارشد دانشگاه آزاد اظهار کرد: براساس اعلام دانشکده مدیریت واحد تهران مرکز امتحانات از دوم تا 22خرداد‌ماه برگزار می‌شود ولی دانشگاه از ما شهریه کامل دریافت کرده و پول جلساتی را که تشکیل نمی‌شود باید مسترد کنند. او گفت: براساس اطلاعیه دانشکده مدیریت واحد تهران مرکز امتحانات ترم دوم سال تحصیلی 92- 91از دوم تا 22خرداد‌ماه برگزار می‌شود.

معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی پس از صدور اطلاعیه وزارت علوم، تاریخ برگزاری نیمسال دوم این دانشگاه را تغییر داد و بر این اساس تمام واحدها و مراکز دانشگاه آزاد در سراسر کشور موظف شدند امتحانات پایان ترم را تا 22خرداد‌ماه و دو روز پیش از برگزاری انتخابات برگزار کنند.

یکی از دانشجویان دانشگاه جامع نیز گفت: به ما اعلام شده است که امتحانات پایانی نیمسال دوم سال تحصیلی 92-91دانشگاه جامع علمی کاربردی از 11تا 20خرداد‌ماه برگزار می‌شود و محتوای درسی به‌طور کامل به دانشجویان ارائه نمی‌شود هر چند واحدها سعی می‌کنند به‌نحوی سروته ماجرا را جمع کنند. براساس اعلام دانشگاه پیام نور امتحانات پایان ترم نیمسال دوم ۹۲-۹۱ این دانشگاه نیز از ۳۱اردیبهشت‌ماه تا ۲۲ خرداد‌ماه برگزار می‌شود.

بخشنامه وزارت علوم به دانشگاه‌ها

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها اعلام کرد: در راستای افزایش مشارکت دانشگاهیان در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، در فاصله روزهای دوشنبه بیستم خردادماه تا دوم تیرماه سال 1392هیچ امتحانی برگزار نمی‌شود. در این بخشنامه با بیان اینکه برگزاری امتحانات در قبل و بعد از تاریخ مذکور بلامانع است به دانشگاه‌ها توصیه شده امتحانات را به بعد از تاریخ دوم تیرماه 1392موکول کنند. پس از ابلاغ این بخشنامه، دانشگاه‌ها زمان برگزاری انتخابات نیمسال دوم سال تحصیلی 92-91 را تغییر دادند و ترم دوم دانشگاه‌ها به یک سوم معمول آن کاهش یافت.

دانشگاه‌ها تعطیل نیستند

پس از ابلاغ بخشنامه وزارت علوم و کم‌شدن تعداد جلسات ترم دوم دانشگاه‌ها، معاون آموزشی وزیر علوم در واپسین روز فروردین امسال ‌تأکید کرد: دانشگاه‌ها بین 20خرداد و دو تیر تعطیل نیستند، فقط طی این زمان امتحانی برگزار نخواهد شد. حسین نادری‌منش به مهر گفت: در زمانی که عنوان شده دانشگاه‌ها امتحانات پایان ترم را برگزار نکنند، دانشگاه‌ها تعطیل نیستند؛ ابلاغیه وزارت علوم بسیار شفاف بود و در این ابلاغیه فقط عنوان شده است که در این فاصله زمانی بین 20خرداد تا دوم تیر امتحانی برگزار نشود. وی افزود: در این ابلاغیه عنوان نشده است که تقویم آموزشی و برنامه دانشگاه‌ها تغییر کند و در واقع تغییر در تقویم آموزشی و برنامه دانشگاه‌ها ایجاد نکرده‌ایم و از قبل نیز هماهنگ شده بود که ترم دوم دانشگاه‌ها نسبت به سال‌های گذشته زودتر برگزار شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: از سوی دیگر از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم درصورت امکان، امتحانات را عقب‌تر یعنی پس از دوم تیرماه برگزار کنند تا ترم دوم کوتاه نشود. نادری منش اظهار داشت: این ابلاغیه فقط با هدف بهتر برگزار‌شدن انتخابات و اینکه دانشجویان بتوانند با فراغ بال و بدون مشکل در شهر و روستای خود در حوزه‌هایی که علاقه‌مند هستند حضور یابند ابلاغ شد. معاون فرهنگی وزیر علوم نیز اخیرا اعلام کرد که دانشجویان، ناظر و بازرس صندوق‌های رأی می‌شوند و هیچ دانشگاهی در ایام انتخابات تعطیل نیست.به هر روی وزارت علوم باید برای کاهش تعداد جلسات ترم دوم دانشگاه‌ها و شهریه‌ای که دانشجویان برای این کلاس‌ها پرداخته‌اند و محتوای آموزشی که به گفته دانشجویان کامل ارائه نمی‌شود چاره‌اندیشی کند.

کد خبر 210549
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز