مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشف ذره گریزان بوزون هیگز در سال گذشته یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی جهان بوده که نام خود را از پیتر هیگز، دانشمندی که ابتدا آن را معرفی کرده بود، گرفته است؛ اما اکنون دانشمندان ارشد دیگر خواستار تعویض نام آن برای اعتبار بخشیدن به دیگر محققان حاضر در این پژوهش شده‌اند.

بوزون هیگز

به گزارش ایسنا، دانشمندان بر این باورند که پیتر هیگز، فیزیکدان خوش‌مشرب اما منزوی دانشگاه ادینبورگ که در سال 1964 وجود این ذره را پیش‌بینی کرده بود، تنها یکی از شش دانشمند دخیل در این پژوهش بوده و باید به دیگران نیز اعتبار داده شود.

نام‌های زیادی پیشنهاد شده که در میان آنها ذره بروت-انگلرت- هیگز یا BEH برای انعکاس نقش رابرت بروت و فرانسیس انگلرت، فیزیکدانان بلژیکی که مقاله آنها در مورد ذره بوزون پیش از مقاله هیگز منتشر شده بود، قرار دارد.

نام پیشنهادی دیگر ذره BEHGHK(با تلفظ برک) است که حروف اضافه‌تر نشانگر جرالد گورالنیک، کارل هاگن و تام کیبل از دانشگاه امپریال کالج لندن بوده که مقاله مشترک آنها نیز چند هفته پس از هیگز منتشر شده بود.

این مناظره باعث ایجاد تنش در جامعه فیزیک شده است. ماه پیش در یک نشست برگزار شده توسط سازمان پژوهش اتمی اروپا (سرن)، از سخنرانان خواسته شد تا از این ذره نه به عنوان هیگز بلکه با نام BEH یاد شود. همچنین در برنامه‌ای برای نشستی در موریوند فرانسه نیز از این ذره گریزپا با عنوان بوزن اس‌ام اسکالار نام برده شد.

انگلرت اظهار کرد: شاید مسأله اسم،‌ خیلی مهم نباشد اما این که کار مهمی را انجام دهید و نادیده گرفته شود، خیلی مطلوب نیست.

این در حالیست که دانشمندان دیگر خیلی به این موضوع علاقه‌ای نشان نداده‌اند.

کیبل که اکنون استاد بازنشسته فیزیک نظری امپریال کالج است، گفت: نام بوزون هیگز برای 40 سال مورد استفاده بوده و اکنون تلاش برای تغییر آن احمقانه است. هیچ شانسی وجود ندارد که اسامی طولانی‌تر دیگر بتوانند در کاربردهای روزانه قرار گیرند.

اگرچه اهمیت این بحثها بیشتر به این دلیل است که جایزه نوبل امسال با نتیجه این مناقشه مرتبط خواهد بود. جایزه نوبل با ارزش بیش از یک میلیون دلار قابل اشتراک بین سه برنده بوده اما در حال حاضر معلوم نیست که چه کسی برای دریافت نوبل فیزیک در کنار هیگز واجد شرایط است.

خود پیتر هیگز هنوز در مورد این مناقشه نظری نداده است.

کد خبر 210563
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز