سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بازی جورچین "تتریس" (tetris) تا به حال واجد ویژگی‌های متفاوتی شناخته شده است. گویا یکی از فواید این بازی کلاسیک کمک به کاهش نشانه‌های استرس ناشی از شوک است.

tetris

روزنامه اتریشی استاندارد گزارش داد، تحقیق جدید دانشگاه مک گیل کانادا نشان داده که این بازی برای مداوای ضعف بینایی هم می‌تواند مفید باشد.

بر اساس این تحقیق در وضعیتی که دو چشم با هم کار نمی‌کند و یکی از آنها "در وضعیت مسلط است"، این بازی به کارکرد هماهنگ تر دو چشم کمک می‌کند.

این شیوه مداوا از طریق کارکرد "انعطاف" مغز کمک می‌گیرد. به این ترتیب فرد این توان را می‌یابد تا برخی از مناطق مغز را به همکاری با هم وادار کند. در دراز مدت چشم ضعیف‌تر افراد به دلیل عملکرد چشم قوی‌تر، ضعیف می‌شود.

به جای فعالیت‌هایی که موجب "جدایی" عملکرد چشمان می‌شود، این محققان به فکر شیوه‌های جدیدی افتادند. از یک گروه 18 نفری، 9 نفر عینک‌هایی به چشم زدند که با آن "تتریس" بازی می‌کردند.

یک چشم فقط با بلوک‌های در حال سقوط سر و کار داشت و دیگری فقط "زمین" بازی را می‌دید. به این شیوه هر دو چشم وادار به همکاری می‌شدند. نیم دیگر افراد گروه با شیوه معمول مداوا می‌شدند.

آنگونه که مجله پاپولار ساینس نوشته است، پس از دو هفته، تتریس بازها با بهبود قابل توجهی در بینایی‌شان مواجه شدند.

هنوز آزمایش‌های دیگری هم باید برای اثبات این روش انجام شود. به گفته این پژوهشگران حدود سه درصد جمعیت جهان به این گونه از ضعف بینایی که به تنبلی چشم معروف است، مبتلا هستند.

کد خبر 210727
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز