همشهری آنلاین: مدیرکل یونسکو به مناسبت 23 آوریل ،روز جهانی کتاب و حق مولف پیامی داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا ، «ایرینا بوکووا» در این پیام آورده است: «مدت 17 سال است که یونسکو روز جهانی کتاب و حق مؤلف را پاس می‌دارد. در این روز، کشورهای عضو یونسکو در سراسر جهان توانایی کتاب‌ها را برای نزدیک‌ کردن مردم به یکدیگر و انتقال فرهنگ ملل و آرمان‌هایشان برای آینده‌ای بهتر گرامی می‌دارند.»

وی همچنین در این پیام، این روز را فرصتی برای تفکر جمعی درباره روش‌های بهینه انتقال فرهنگ مکتوب ملل و نیز برای همه افراد، اعم از زن، مرد یا کودک می‌داند تا از طریق برنامه‌های سوادآموزی و پشتیبانی از مشاغلی در حوزه انتشارات، کتاب، کتابخانه و مدرسه به این مکتوبات دسترسی پیدا کنند. به اعتقاد بوکووا، کتاب‌ها در انتقال علم، فرهنگ، اطلاعات و آموزش در سطح جهان همکاران و هم‌پیمان ما هستند.

 وی در بخش دیگری از این پیام آورده است: «شهر بانکوک در سال 2013 به عنوان پایتخت جهانی کتاب انتخاب شده است و این عنوان مدیون برنامه‌اش برای ترویج کتابخوانی میان جوانان و بخش‌های محروم جامعه‌اش است. این اقدام بانکوک، الهام‌بخش تلاش‌های جمعی ما برای ترویج تنوع خبری و حمایت از مالکیت معنوی و دسترسی برابر به گنجینه غنی کتاب‌هاست. یونسکو در چارچوب کنوانسیون حفظ و ترویج تنوع بیان‌های فرهنگی، دوش به دوش شرکای خود از جمله انجمن بین‌المللی ناشرها، فدراسیون بین‌المللی کتاب‌فروش‌ها و فدراسیون بین‌المللی مؤسسه‌ها و انجمن‌های کتابخانه‌ها، برای تحقق این هدف متعهد شده است.»

در بخش دیگری از این پیام می‌خوانیم: «به علاوه، این روز ما را به تفکر در مورد تغییراتی که در درازمدت در کتاب‌ها رخ می‌دهد و ارزش‌های معنوی‌ای که باید راهنمای ما باشد، وا می‌دارد. کتاب‌های الکترونیک، فرصت‌های جدید برای دستیابی ارزان و گسترده به دانش در اختیارمان می‌گذارد. اشکال سنتی کتاب اما همچنان جایگاه خود را حفظ کرده ‌ا‌ست و به‌واسطه ویژگی‌هایی مانند قابلیت حمل، امکان دسترسی به آن‌ها به دور از مشکلاتی که می‌تواند دسترسی به کتاب‌های دیجیتال را مخدوش کند و اینکه از بوته آزمایش زمان سالم بیرون می‌آیند، منابع خوبی برای انتقال دانش‌اند.»

بوکووا در بخش پایانی پیام خود آورده است: «به این ترتیب همه اشکال کتاب‌ها، نقشی ارزشمند در ترویج آموزش و انتقال و نشر فرهنگ‌ها و اطلاعات دارد. تنوع کتاب‌ها و محتوای خبری به غنای ملل کمک می‌کند و به همین علت باید در سایه سیاستگذاری‌های عمومی مناسب و حفاظت از خطر یکسان‌سازی از هر دو مورد حمایت کرد. تنوع کتابی، میراث مشترک ما و عاملی است که کتاب را به چیزی بیش از یک شیء فیزیکی ارتقا می‌دهد زیرا کتاب‌ها زیباترین اختراع بشر برای تشریک اندیشه‌ها در ورای مرزهای زمانی و مکانی‌اند.»

کد خبر 210789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز