جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرویز مرزبان در سال ۱۲۹۶ در یک خانواده از اعیان قدیمی تهران به دنیا آمد.

پرویز مرزبان

مرزبان تحصیلات متوسطه را در رشته زبان و ادبیات فرانسه انجام داد و در سال 1319 از دانشسرای عالی در رشته زبان انگلیسی موفق به اخذ لیسانس شد. مرزبان مهرماه سال 1323 ازدواج کرد.

در سال‌های 1340-1316 به طور مستمر در دبیرستانهای تهران به تدریس زبان و ادبیات فارسی، فرانسه و انگلیسی اشتغال داشت. همچنین در طول سالهای 1340 تا 1373 به آموزش زبان و ادبیات انگلیسی و تاریخ و نقد هنر را در دانشگاه‌ها پرداخته است.

پرویز مرزبان را بسیاری از اهالی هنرهای نقاشی و تصویری دایره المعارفی زنده از هنرهای تجسمی می‌دانستند.

حاصل 50 سال تالیف و ترجمه او چاپ و انتشار کتاب‌هایی است که هر یک در حوزه خود کتابی مرجع به حساب می‌آیند.

برای اولین بار او بود که چشم ایرانیان را با گستره وسیع هنر جهان، از دوران آغازین تاریخ هنر تا مکاتب متاخر قرن بیستم روشن کرد. کتاب "هنرهای ایران" ترجمه ،پرویز مرزبان، در دوره چهاردهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد. 

هنرهای ایران، را  ر.دبلیو. فریه، نوشته و  نشر پژوهش فرزان روز، در سال 1374منتشر کرد. در این کتاب، همه جلوه‌های شگفت انگیز هنرهای ایرانی از پیش از تاریخ و ایران باستان تا عصر اسلامی، برای نخستین بار در مجلدی واحد و در نوزده بخش، به طرزی مرتبط با هم و مکمل یکدیگر، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

مقالات کتاب به قلم بیست تن از کارشناسان سرشناس بین‌المللی نوشته شده است که هر یک در زمینه تخصصی خود از معماری و گچبری و پیکره سازی عهد باستان گرفته تا قالی بافی و نقاشی و نساجی و فلزکاری و سفالگری و هنرهای نسخه پردازی و شیشه گری دوران بعد، اثری مستند و آموزنده و معتبر و دلپذیر با بیش از 170 لوح رنگی، بر آثار «هنرهای زیبا» و «هنرهای کاربردی» جهان افزوده اند.

دکتر پرویز مرزبان در روز پنج شنبه، پنجم اردیبهشت سال 1392 دار فانی را وداع گفت.

آثار تالیف و ترجمه‌ای:

 - تاریخ هنر جانسن (1359).
- ترجمه و ویرایش سلسله مقالات هنری ویژگی اثر: (از یک جلد از بریتانیکا برای دایرةالمعارف اسلامی)-
-خلاصه تاریخ هنر (1367).
- دو مجلد از تاریخ تمدن ویل دورانت.
- فرهنگ مصور هنرهای تجسمی (1365).
- مردانی که دنیا را عوض کرده اند.
- معلم و شاگرد (1335).
- معنی زیبایی (1366).
- نظری به هنر نقاشی (1334).
 - هنرهای ایران ویژگی اثر: ترجمه،این کتاب در دوره چهاردهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و برگزیده شده است.

کد خبر 211143
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز