همشهری آنلاین: محققان کره جنوبی در یک روش غیرتهاجمی موفق به کنترل مسیرهای حرکتی لاک‌پشت شده‌اند که می‌تواند برای نجات گونه‌های در معرض خطر مورد استفاده قرار گیرد.

لاک‌پشت‌ها

دانشمندان سال گذشته موفق شدند مسیرهای حرکتی سوسک زنده را از راه دور کنترل کنند؛ این دستاورد با تحریک بی‌سیم آنتن و اندام‌های حسی حشره انجام شد.

محققان موسسه فناوری و علوم پیشرفته کره (KAIST) موفق به کنترل مسیرهای پیاده‌روی لاک پشت شده‌اند که در مقایسه با روش مورد استفاده برای حشرات، روش نسبتا غیرتهاجمی محسوب می‌شود.

مانند بسیاری از حیوانات، لاک پشت‌ها نیز دارای یک رفتار ذاتی هستند که اگر چیزی مسیر حرکت آنها را مسدود کند، برای پیشگیری از برخورد با مانع بصورت غریزی مسیر خود را تغییر می‌دهند.

محققان این رفتار غریزی را بر روی چهار لاک‌پشت معمولی آموزش ندیده مورد بررسی قرار دادند؛ در هر دوره آزمایش 10 دقیقه‌ای یک موتور کنترل از راه دور بی‌سیم به پشت لاک حیوان متصل شده و حرکت لاک پشت در محیط آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار گرفت.

زمانیکه بینایی حیوان از یک طرف مسدود می‌شد، لاک پشت بطور غریزی در جهت مخالف این سد بینایی حرکت می‌کرد؛ با ردیابی حرکات هر لاک پشت با کمک دوربین‌هایی که بالای سر آنها نصب شده بود، محققان توانستند مسیرهای از پیش تعیین شده حرکتی را برای حیوان مشخص کنند.

با قرار دادن یک پوشش بر روی لاک برای وادار کردن حیوان به حرکت در یک جهت خاص، محققان تلاش کردند راه های جدیدی برای کنترل غیر تهاجمی حیوانات آموزش ندیده کشف کنند که می‌تواند برای نظارت، شناسایی و حتی نجات گونه‌های در معرض خطر مورد استفاده قرار گیرد.

هدف نهایی این طرح، توسعه دستگاه‌های مینیاتوری کنترل رفتار حرکتی حیوانات برای استفاده در موجودات مختلف عنوان شده است.

کد خبر 211171
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز