گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی باردیگر بر تغییر نرخ سود بانکی تأکید و اعلام کرد: تغییر نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد.

بانک

این تازه‌ترین اظهارنظر محمود بهمنی است اما او نگفته‌ تغییر در سیاست‌های پولی و اعتباری و احتمال بازنگری در نرخ سود بانکی چه زمانی در شورای پول و اعتبار مطرح خواهد شد. به گزارش همشهری، براساس یک سنت، همه‌ساله نرخ سود بانکی و سیاست‌های پولی و اعتباری با مشخص‌شدن نرخ تورم مورد بازنگری قرار می‌گیرد اما خیز تورم و عبور آن از مرز 30درصد، سکاندار بانک مرکزی را نگران خروج سپرده‌های مردم از شبکه بانکی کرده است. هم‌اکنون نرخ سود یکساله سپرده‌های مردم در شبکه بانکی 17درصد است، یعنی دست‌کم 13درصد کمتر از نرخ تورم.

واقعیتی که نشان از ضایع‌شدن حقوق سپرده‌گذاران بانکی از سوی بانک مرکزی، دولت و شورای پول و اعتبار دارد و مهر تأییدی است بر شکست نظریه تیم اقتصادی دولت که همواره رابطه نرخ سود بانکی و تورم را رد می‌کردند. دیروز محمود بهمنی در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ سود بانکی در سال‌جاری تغییر می‌کند، اظهارداشت: تغییر نرخ سود بانکی موضوعی است که باید مجموعه اعضای شورای پول و اعتبار درباره آن توافق کنند. وی با اشاره به تورم حدود3.5درصدی کنونی، گفت: پیش‌بینی بانک مرکزی نرخ تورم بالاتر از این میزان بود اما با جمع‌آوری نقدینگی توانستیم سرعت رشد نرخ تورم را کاهش دهیم. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین از نزدیک‌شدن نسبت تسهیلات بانکی به منابع بانک‌ها خبر داد و افزود: نسبت تسهیلات به منابع بانک‌ها 111درصد و فراتر از حد مجاز بود که اکنون به حدود 100درصد رسیده و به تعادل نزدیک شده است.

اواخر سال گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی هم نسبت به عواقب عدم‌تغییر نرخ سود بانکی هشدار داده بود. وی با بیان اینکه باید تغییراتی در نرخ سود بانکی ایجاد شود، گفته بود: اگر نرخ سود سپرده‌ها تغییر نکند با کاهش ارزش پول نباید انتظار داشته باشیم که مسائلی مانند بازار ارز و سکه شکل نگیرد.

رابطه مالی دولت و بانک مرکزی شفاف نیست

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در واکنش به افزایش نرخ سود بانکی گفت: شرایط تورمی فعلی در اقتصاد کشور را هیچ نرخ سود بانکی‌ای نمی‌تواند جبران کند. به گزارش خانه ملت، غلامرضا تاجگردون اظهارداشت: نمی‌دانم چرا آقای بهمنی پیش از تصمیم‌گیری، یک موضوع را مطرح و رسانه‌ای می‌کند و این برای بازار مضر است و بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. او افزود: رئیس‌کل بانک مرکزی باید توجیهاتش درباره نرخ سود بانکی را به شورای پول و اعتبار ارائه کند.

نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق مجلس اظهارداشت: نقدینگی موجود در جامعه ناشی از یک جریان پولی بین بانک مرکزی و دولت است و این ربطی به اقتصاد واقعی جامعه ندارد که بانک مرکزی بخواهد از طریق افزایش نرخ سودبانکی آن را جبران کند. وی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی به جای افزایش نرخ سود بانکی اول رابطه‌اش با دولت را به درستی تنظیم کند، گفت: سیستم بانکی را نمی‌توان از دو طرف یعنی با رشد تورم و افزایش نرخ سود بانکی تحت فشار قرار داد و فکر می‌کنم برای کنترل و حفظ نرخ سود بانکی بهتر است که نرخ تورم را کاهش داد.

کد خبر 212266
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز