همشهری‌آنلاین: حزب حاکم مالزی بیشتر کرسی‌های پارلمان را به‌دست‌آورد.

malaysia

کمیته انتخابات مالزی دوشنبه 16 اردیبهشت نتیجه انتخابات روز یک‌نشبه در این کشور را اعلام کرد.

به گفته مقام‌های انتخاباتی در انتخابات پارلمانی مالزی حدود ۸۰ درصد واجدان شرایط در این کشور رای دادند.

بنا به گزارش الجزیره، بدین ترتیب ائتلاف حاکم به حکومت 56 ساله‌اش ادامه می‌دهد. اما انور ابراهیم رهبر مخالفان اظهار داشته نتیجه مشکوک است و آن را نپذیرفته. 

ادعا‌ها درباره تقلب در انتخابات مالزی، از پیش از برگزاری انتخابات به میان آمده بودند. برخی از کسانی که رای داده‌اند، می‌گویند جوهر استفاده شده برای رای‌گیری که قرار بوده دائمی باشد و برای چند روز باقی بماند به سادگی از روی دست آن‌ها پاک شده است.

مخالفان همچنین دولت را به انتقال حامیان خود با استفاده از هواپیما برای رای‌ دادن در ایالت‌های کلیدی مالزی متهم کرده‌اند. دولت این اتهام را رد کرده است.

مرکز مردکا، یک موسسه مستقل ناظر بر این انتخابات نیز گزارش‌های تایید نشده‌ای را نقل کرده است، حاکی از اینکه به افرادی بدون تابعیت مالزیایی، مدارک شناسایی داده شده و آنان توانسته‌اند در این انتخابات رای دهند.

ائتلاف جبهه ملی توانسته با کسب 133 کرسی تا لحظه تنظیم این خبر دست‌کم  ۱۱۲ کرسی از ۲۲۲ کرسی پارلمان مالزی را برای کسب پیروزی حداکثری به دست آورد.

این پیروزی به پارلمان مالزی اجازه می‌دهد تا بار دیگر نجیب رزاق را طی روزهای آتی باز هم به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب کند.

رسانه‌های خبری در کوالالامپور، پیش‌تر از تشکیل صف‌های طولانی در برابر حوزه‌های رای‌گیری خبر داده بودند.

رزاق نخست‌وزیر مالزی پیش از انتخابات گفته بود که اطمینان دارد رای‌دهندگان به ماندن او  در قدرت و بازگرداندن اکثریت دو سوم کرسی‌های پارلمان به جبهه ملی رای خواهند داد. این ائتلاف پیش‌تر در سال ۲۰۰۸ اکثریتش را در پارلمان این کشور از دست داده بود.

رزاق بعد از انتخابات گفت: از همه به‌خصوص مخالفان می‌خواهد به‌خاطر امنیت ملی نتیجه انتخابات را با روی باز بپذیرند.او همچنین پیشنهاد مصالحه داده‌است.

شهروندان در مالزی، در این انتخابات باید بین ادامه حاکمیت جبهه ملی و یا رقیب آن، ائتلاف خلق یکی را انتخاب می‌کردند.

نخست‌وزیر مالزی از شهروندان مالزی خواسته است پیروزی ائتلاف او را بپذیرند.

پیش از این، رقابت میان ائتلاف حاکم و ائتلاف مخالفان، بسیار نزدیک گزارش شده بود تا جایی که حتی احتمال داده شده بود برای نخستین بار ائتلاف جبهه ملی از قدرت رانده شود.

نجیب رزاق ضمن اعلام پیروزی در انتخابات پارلمانی این کشور هشدار داده است: نتایج نشان‌دهنده امکان دو قطبی شدن کشور است و این دولت را نگران کرده است. اگر به این موضوع توجه نشود، می‌تواند در کشور تنش یا تفرقه ایجاد کند.

سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر  گفته است پیش از رای‌گیری، حملات برنامه‌ریزی‌ شده‌ای علیه رسانه‌های مستقل این کشور انجام شده‌ است.

خبرنگاران می‌گویند، مخالفان دولت بیشتر از اینترنت برای اعلام مواضع خود استفاده کرده‌اند.

کد خبر 212672
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز