مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

آشنایی با بوستان آزادگان

میدان بسیج، کمربندی آزادگان، جنوب بوستان آبی آزادگان


مکان: منطقۀ 15- ناحیۀ 4

سال تاسیس: 1384

نوع بوستان: شهری

مساحت: 1120000مترمربع

تلفن: 33860695

پیشینه

بوستان آزادگان در منتهی الیه جنوب شرقی شهر تهران واقع شده است. این منطقه در گذشته سلیمانیه خوانده می شد. نام سلیمانیه منسوب به امیر سلیمانی پسر عضد الملک رئیس ایل قاجار است. اراضی طرح سابقاً متعلق به روستای اصفهانک از دهات جنوب شرقی تهران بوده است و تا این اواخر در آن کشت و کار می کردند. اهل این اراضی موشکی ایرانی مشهور به ساختمان امیر سلیمانی وجود دارد. این کوشک بر فراز قناتهای هاشم آباد و محمودآباد بنا شده است. اکنون اراضی سیلمانیه محصور به محلات شهری پر تلاطم هاشم آباد، دولت آباد، مشیریه، کیانشهر و افسریه است. این اراضی بعد از انقلاب اسلامی ایران در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و بنیاد نیز در اسفندماه 1369 اراضی مذکور را به شهرداری تهران واگذار نمود.

اطلاعات توصیفی

نوع طراحی: مختلط (منظم و نامنظم)

پوشش گیاهی: این بوستان شامل 90 گونه درخت و درختچه اعم از پهن برگ و سوزنی برگ و 400 گونه بوته ای می باشد که از گونه های غالب آن می توان (اکالیپتوس،کاج، توت، صنوبر، زبان گنجشک، بید، زیتون، تبریزی، گردو، واگلیا، شمشاد، سیدالاشجار، نخل، توسکا، بلوط و کاتالپا را نام برد.

امکانات بوستان: این بوستان با 112 هکتار بزرگترین بوستان شهری کشور می باشد.

دارای کتابخانه با 2 طبقه به مساحت 850 مترمربع که در محل ساختمان قدیمی کوشک (بانو دالی صدو بیست سال قدمت) ایجاد شده است.

لازم بذکر است این کتابخانه دارای 46000 جلد کتاب می باشد که 32000 جلد آن را مقام معظم رهبری اهدا نموده اند. همچنین فضاهای مطالعه خواهران و براداران در دو سالن مجزا طراحی و تجهیز شده است. علاوه بر آن مرکز رایانه جهت استفاده از اطلاعات مجازی و برگزاری جلسات تخصصی نیز در این کتابخانه احداث گردیده است. مسجد به مساحت 800 مترمربع، اولین آبنمای موزیکال کشور، رستوران، مسیر دو و میدانی، زمین بازی کودکان، زمین فوتبال بزرگسالان، نمازخانه، دریاچه و سرویس بهداشتی از دیگر امکانات بوستان می باشد.

 

کد خبر 212992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز