یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تارنمای فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در گزارشی از قهرمانی استقلال در لیگ برتر ایران و تمجید از سرمربی آبی پوشان تهران، نوشت: تیم تسخیرناپذیر استقلال که دو بار قهرمانی لیگ برتر را به سپاهان واگذار کرده بود، این عنوان را از سپاهان بازپس گرفت.

استقلال

به گزارش ایرنا، فیفا نوشت: پیروزی یک بر صفر مقابل فولاد در یک دیدار مانده به آخر لیگ، که طی آن جواد نکونام کاپیتان استقلال تنها گل این دیدار را به ثمر رساند، هشتمین جام قهرمانی را نصیب آبی‌ها کرد.

این موفقیت صعود استقلال را به لیگ قهرمانان کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال آینده در کنار تراکتور سازی و سپاهان قطعی کرد. تیم چهارمی فولاد سهمیه پلی آف رقابتهای قاره ای را بدست آورد.

در آن سوی جدول لیگ برتر، ذوب آهن با دو پیروزی متوالی در پایان فصل از سقوط به دسته پایین ترگریخت. اما آلومینیوم هرمزگان، صنعت نفت، پیکان وگ هر زاگرس سقوط کردند.

بازگشت سرمربی ظفرمند

آخرین بار استقلال در فصل 2008 - 2009 قهرمانی لیگ برتر را بدست آورد؛ این تیم تهرانی به علت تفاضل گل بیشتر از ذوب آهن، با سرمربیگری کسی بجز امیر قلعه نویی کاپیتان سابق باشگاه و تیم ملی نبود که به قهرمانی دست یافت. اما بعد از آنکه قلعه نویی از این تیم جدا شد و هدایت سپاهان را به عهده گرفت، فصل بعد آنها عنوان سومی را کسب کردند و تیم اصفهانی قهرمان شد.

قلعه نویی فصل بعد نیز به نوار پیروزیهای خود با سپاهان ادامه داد و با اختلاف یک امتیاز بیشتر از استقلال توانست از عنوان قهرمانی دفاع کند. او در فصل2011-2012 نیز در آستانه تکرار پیروزی های خود قرار گرفت و با تیم تراکتورسازی نایب قهرمان شد.

سرمربی 49ساله استقلال که جام قهرمانی را با این تیم هم به عنوان بازیکن و هم سرمربی تصاحب کرده است، ماه مه گذشته هدایت آبی ها را به عهده گرفت. قلعه نویی برای تقویت تیم تمام تلاش خود را برای جذب بازیکنان رده بالا نظیر نکونام از اوساسونا، امین منوچهری از سایپا و فابیو جانواریو از سپاهان بکار گرفت.

استقلال سرشار از اعتماد به نفس فصل را آغاز کرد، اما با سه تساوی پیاپی و یک شکست در شش بازی اول به رده دهم جدول لیگ سقوط کرد. این تیم در پنج دیدار بعدی با چهار برد به رده چهارم صعود کرد و با وجود شکست دو بر صفر مقابل تراکتور سازی، مقابل آلومنییوم هرمزگان و گهر زاگرس پیروز شد و برای اولین بار در صدر جدول ایستاد.

نیمه دوم فصل به یک نبرد سه طرفه تبدیل شد و سپاهان و تراکتور سازی چالش های جدی مقابل استقلال ایجاد کردند. اما مردان قلعه نویی خونسردی خود را حفظ کردند و یک بازی مانده به آخر قهرمانی خود را مسجل کردند.

در حالی که نکونام کنترل میانه زمین را در اختیار داشت، فرهاد مجیدی کاپیتان تیم در کنار آرش برهانی و فرزاد حاتمی دو گلزن برتر تیم با 10 و 9 گل، خط حمله قدرتمندی را تشکیل دادند. دفاع مستحکم آنها با رهبری مهدی رحمتی دروازه بان شماره یک تیم ملی برجسته تر بود. رحمتی با دریافت فقط 18 گل در 34 حضور خود در 21 بازی دروازه اش را بسته نگه داشت.

استقلال در عین حال در عرصه رقابتهای قاره ای نیز همین آمادگی را نشان داد. آنها با پیشتازی از تیم های الهلال و العین در صدر گروه به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند. دستاوردی که امید قلعه نویی برای دو قهرمانی در خانه و آسیا را تایید می کند.

قلعه نویی گفت: هدف ما ادامه پیروزی‌ها در رقابتهای آسیایی است. امیدواریم تا آنجا که می توانیم صعود کنیم تا برای قهرمانی رقابت کنیم.

اما سپاهان در این فصل قهرمانی لیگ را از دست داد و از صعود از رقابتهای مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بازماند.

با این حال چهارمین قهرمانی آنها در جام حذفی تسلی بخش کرانچار بود.آنها در مرحله نیمه نهایی مقابل استقلال با ضربات پنالتی به فینال راه یافتند و در مرحله فینال مقابل پرسپولیس قرار گرفتند تا بازهم در ضربات پنالتی جام حذفی را به خانه ببرند.

کد خبر 213824
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز