همشهری آنلاین: امکانات آنلاین هم از نظر نحوه فروش و هم از نظر فرمت، در سال 2012 موفقیت‌های بیشتری را نسبت به سال‌های پیش نصیب بازار کتاب کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی، کتاب‌های الکترونیک 11 درصد از همه کتاب‌های فروخته شده سال پیش را در آمریکا به خود اختصاص دادند. این میزان 7 درصد بیشتر از سال 2011 بود. در همین حال تعداد کتاب‌های الکترونیک نیز در سال 2012 به میزان 22 درصد افزایش یافت که معادل هشت درصد بیشتر از سال پیش بود. یادآوری این نکته مهم است که در سال 2010 کتاب های الکترونیک تنها دو درصد کتاب های فروخته شده را تشکیل داده بودند.

با وجود رشدی که در بخش دیجیتال کتاب به دست آمده، کتاب‌های کاغذی همچنان شکل مورد توجه کتاب باقی مانده‌اند و سهم بیشتر کتاب های فروخته شده را به خود اختصاص دادند. در همین حال کتاب های جلد سخت تنها 37 درصد فروش دلاری را در اختیار داشتند که دو درصد از سال پیش، کمتر بود.

رشد کتاب های الکترونیکی یکی از عواملی بود که تجارت الکترونیکی را به سمت بزرگترین مسیر برای فروش کتاب هدایت کرد. به این ترتیب خرده فروشان آنلاین که آمازون در راس آن ها جای دارد، 44 درصد از فروش کتاب در سال 2012 را در اختیار خود گرفتند که 5 درصد نسبت به سال 2011 بیشتر بود.

سودی را که خرده فروشان آنلاین کسب کردند می توان با هزینه های کتابفروشان زنجیره ای مقایسه کرد که درآمدشان از 26 درصد درآمد بازار که سال 2011 در اختیار داشتند، به 19 درصد کاهش یافت. دلیل این امر تعطیل شدن شماری از کتابفروشی های زنجیره ای در آمریکا در سال 2012 بود. کتابفروشی بزرگ زنجیره ای بارنز اند نوبل در سال گذشته شعبه های بزرگ خود در شهرهایی چون نیویورک، دالاس، آستن، شیکاگو و سیاتل را تعطیل کردند. بوردرز دومین فروشگاه زنجیره ای کتاب در آمریکا نیز پیش از این 200 شعبه خود را تعطیل کرده بود. با این حال این کتابفروشی‌ها بر فروش آنلاین کتاب‌های خود تمرکز بیشتری کرده‌اند.

دلیل این مساله این بوده که مشتریان در کنار بیشتر شدن عادت خرید و مطالعه کتاب های الکترونیک، به همان نسبت هم کتاب های کاغذی خود را از راه های دیجیتال تهیه می کنند و همین موجب شده تا کتابفروشی ها به فروش الکترونیکی روی بیاورند. این وضعیت آمازون را به پرفروش ترین کتابفروشی آمریکا بدل کرده است.

برمبنای گزارش های کسب شده آمازون 31 درصد همه پولی را که بابت خرید کتاب در سال 2012 هزینه شد را نصیب خود کرد. این رقم در سال 2011 تنها 26 درصد بود. در حالی که کتابفروشان بزرگ زنجیره ای از اقتدارشان کاسته شد، اما همچنان راه بعدی برای خرید کتاب محسوب شدند و 10 درصد از فروش کتاب در این کتابفروشی ها انجام شد.

کتابفروشی های زنجیره ای در کنار کتابفروشی های آنلاین در مجموع 63 درصد فروش کتاب آمریکا را در اختیار داشتند که نسبت به سال 2009 که 56 درصد بود، رشد یافته است. در همین حال کتابفروشان مستقل 6 درصد این آمار را در اختیار داشتند که نسبت به سال 2011 تغییری نکرده است.

کد خبر 214028
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز