گروه شهری - محمد باریکانی: هیأت 33نفری گردشگری مصر شامل 22مدیر آژانس گردشگری مصری و 5هتلدار مشهور و 6خبرنگار مصری به تهران آمده‌اند تا علاوه بر مذاکرات گردشگری و حضور در کارگاه‌های دوجانبه گردشگری ایران و مصر براساس تفاهمنامه منعقد شده گردشگری میان 2کشور زمینه ورود و خروج بیشتر گردشگران 2کشور را به‌منظور بازدید از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی یکدیگر هموار کنند.

گردشگری - مصر


مسئولان برگزاری کارگاه‌های دوجانبه که به دعوت جامعه تورگردانان ایران و انجمن تورهای ورودی کشور با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی در هتل آزادی تهران برگزار شده است از مالکان آژانس‌های گردشگری خواسته‌اند تا برای حضور در کارگاه‌های دوروزه گردشگری ایران و مصر مبلغی نزدیک به 2میلیون تومان هزینه کنند.در این میان برخی مالکان آژانس‌های گردشگری از نام نویسی در این کارگاه‌ها خودداری کرده‌اند ولی همچنان در مذاکره با طرف مصری در تلاش برای کاستن از هزینه سفر گردشگران ایرانی به مصر هستند. اگرچه تفاهمنامه گردشگری میان ایران و مصر را 3شرکت مصری به نام‌های دهب، المصر و لاکی تور به همراه کانون اتومبیلرانی و جهانگردی ایران به نمایندگی از دولت ایران در انحصار خود دارند ولی برخی مالکان شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری که سال‌های زیادی در این حوزه فعالیت کرده‌اند معتقدند که مبلغ بسته شده برای فروش تورهای سفر به مصر از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گران‌تر از مبلغ واقعی سفر به مصر و بسیار غیررقابتی بسته شده است.

دکان گردشگری ایران و مصر

برخی مالکان آژانس‌های گردشگری معتقدند که ماجرای گردشگری ایران و مصر اکنون تبدیل به یک دکان شده است و شرکت‌های هر دوطرف می‌خواهند از کنار این تفاهمنامه پولی به جیب بزنند. مثلا در هر دوکشور به گردشگران می‌گویند که برای سفر به ایران یا مصر می‌بایست تنها از طریق همان چند شرکت خدمات گردشگری که اعلام می‌کنند برای سفر اقدام کنند. هوشنگ غفارپور یکی از منتقدان ماجرای گردشگری ایران و عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همشهری می‌گوید: رقابت مطرح نیست و شرکت‌های مسافرتی و جهانگردی تنها با یک پکیج بسته شده طرف هستند که باید آنها را بفروشند؛ درست مانند آنچه در حج و زیارت اتفاق افتاد و رقابت را برای کاستن از قیمت‌ها گرفت.

بازارهای بحران زده؛ هدف گردشگری ایران

به گفته برخی فعالان حوزه گردشگری در سال‌های اخیر اتفاقات عجیبی در حوزه گردشگری افتاده است و متأسفانه ایران در بازارهای بحران زده گردشگری سرمایه‌گذاری کرد و با تقبل هزینه بحران‌ها، پس از فروکش کردن مشکلات بازارهای کشورهای بحران زده یا آن بازارها را ترک کرد و یا دیگر جایی در آن بازارها نداشت. براساس آنچه هوشنگ غفارپور درخصوص سفرهای خارجی ایرانی‌ها و گردشگران ورودی به کشور می‌گوید، آمار ورود و خروج کشور هیچ‌گاه به مرز 8میلیون نفر نرسیده و آمار گردشگری خروجی نیز تنها 5درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. درحالی‌که مثلا ژاپن با جمعیت 130میلیونی سالانه 25تا 30میلیون گردشگر خروجی دارد و در آلمان 80میلیون مسافرت در جمعیت 80میلیونی آن کشور ثبت شده است. آمار سفرها در سوئد نیز نشان می‌دهد که آن کشور با دارا بودن 9میلیون گردشگر 18میلیون مسافرت سالانه ثبت کرده است. این یعنی آنکه هر سوئدی سالانه 2سفر خارجی داشته است.

غفارپور می‌گوید: ماجرای مصر نیز شبیه داستان‌های دیگر در کشور است و موضوع گردشگری با آن کشور مدتی تبدیل به رانت می‌شود و بعد به شرایط عادی می‌رسد. به گفته غفارپور که خود نیز مالک یک شرکت مسافرتی و جهانگردی است، گردشگری مصر در حال حاضر در هر دوکشور تبدیل به رانت شده است. به گفته وی، اینکه گردشگری ایران و مصر در انحصار 3شرکت مصری و یک شرکت ایرانی باشد و دیگر شرکت‌های گردشگری فروشنده پکیج‌های این 4شرکت باشند ماجرایی غیرعادی در صنعت گردشگری است.

پکیج‌های گران برای ایرانی‌ها

براساس آنچه این مالک شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری می‌گوید، به‌دلیل نبود ساختار درست در بخش گردشگری کشور مبلغ تعیین شده برای سفر به مصر گران بسته شد، چون اگر آنها که این پکیج‌ها را بسته‌اند می‌دانستند ضریب اشغال هتل‌ها و محل‌های اقامتی و کشتی‌های کروز در مصر 10درصد هم نیست با این وضعیت تن به رفتن به مصر نمی‌دادند. ببینید خنده دار است که حتی یک شب اقامت در قاهره نیز وجود ندارد و اگر شرکتی بگوید که در قاهره به گردشگران اقامت می‌دهد دروغ است.

غفارپور تأکید می‌کند: قرار نیست حالا که وضعیت گردشگری مصر اینگونه است طرف ایرانی به آنها امتیاز بدهد. این مصری‌ها هستند که باید به گردشگران ایرانی امتیاز بدهند نه اینکه بگویند ایرانی‌ها باید حتما در هتل 5ستاره با خدمات لاکچری اقامت کنند یا ویزای 48دلاری مصر را ایرانی‌ها باید با مبلغ 100دلار تهیه کنند. این موضوعات یعنی آنکه یک ادبیات غیرمتعارف در گردشگری ایران و مصر وجود دارد.

به گفته کارشناسان صنعت گردشگری، مصر از سال1990میلادی تاکنون نتوانسته است بیشتر از 20درصد از ظرفیت گردشگری خود استفاده کند و هیچ‌گاه نتوانسته بیش از 8میلیون گردشگر جذب کند. اکنون در چنین شرایطی برخی شرکت‌های خدمات گردشگری 2100دلار از گردشگران ایرانی برای سفر به مصر که تنها شامل 3یا 4برنامه می‌شود می‌گیرند درحالی‌که برخی دیگر در حال چانه‌زنی برای کاستن از قیمت‌ها هستند و توانسته‌اند این مبلغ را به 1495دلار کاهش بدهند. این اتفاق به‌معنای آن است که قیمت پکیج‌های بسته شده برای سفر به مصر توسط طرف ایرانی بسیار بالاتر از قیمت واقعی آن و اتفاقی غیرمتعارف در صنعت گردشگری ایران است.

کد خبر 214071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز