همشهری آنلاین: مطالعات جدید نشان می‌دهد اتاق خوابی با دیوارهای آبی، بهترین مکان برای داشتن یک خواب راحت و لذت‌بخش است.

تاثیر رنگ اتاق خواب بر کیفیت خواب

این رنگ با آرام ‌کردن احساسات مرتبط است، میزان ضربان قلب و حتی فشار خون را کاهش می‌دهد و اشخاصی که در اتاق‌خواب آبی ‌رنگ استراحت می‌کنند‌، شب‌ها هشت ساعت کامل می‌خوابند.

همچنین افرادی که دیوارهای اتاق خوابشان سبز یا زرد رنگ است، خواب تقریبا هفت ساعت و 40 دقیقه‌ای آرامی خواهند داشت.

اما باید از رنگ بنفش اجتناب کرد، زیرا به نوعی تحریک‌کننده است و ساعات خواب شبانه را به کم‌تر از شش ساعت تقلیل می‌دهد. خاکستری و قهوه‌ای نیز بیش از اندازه افسرده‌کننده هستند.

در این مطالعه دو هزار خانه به منظور بررسی تاثیر رنگ بر کیفیت خواب، مورد بررسی قرار گرفت.

دانشمندان حاضر در این پروژه دریافتند افرادی که در اتاق‌هایی با رنگ‌های آرام مانند زرد، آبی یا سبز می‌خوابند از بهترین خواب برخوردار بودند.

به گفته «کریس ایزیکووسکی»، متخصص خواب مرکز خواب ادینبورگ، گیرنده‌های ویژه‌ای به نام سلول‌های گانگلیونی در شبکیه چشم وجود دارند که به رنگ آبی بسیار حساس‌ هستند.

این گیرنده‌ها اطلاعاتی را به بخش عمیقی از مغز که کنترل ریتم 24 ساعته را بر عهده دارد، ارسال می‌کنند. این بخش بر احساس و عملکرد فرد در طول روز اثر می‌گذارد؛ بنابر این، تعامل بین نور، خواب و بیداری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد انگلیسی‌هایی که برای خواب در اتاق‌خواب‌های بنفش‌رنگ انتخاب شده بودند، فقط توانستند پنج ساعت و 56 دقیقه از شب را ‌بخوابند.

رنگ بنفش از نظر روانی تحریک‌کننده است و غیرفعال کردن ذهن را پس از یک روز پرمشغله دشوار می‌کند.

از دیگر رنگ‌های ناخوشایند، قهوه‌ای و خاکستری هستند و افرادی که رنگ دیوارهای اتاق خوابشان قهوه‌ای بود، به طور متوسط شش ساعت و پنج دقیقه و افرادی هم که رنگ اتاقشان خاکستری بود، شش ساعت و 12 دقیقه خوابیدند.

رنگ بنفش رابطه‌ای قوی با تحریک خلاقیت و ذهن ناخودآگاه دارد و خوابیدن در اتاقی بنفش‌رنگ، رویاهای زنده یا حتی کابوس را به دنبال دارد که به نوبه خود، به خستگی فرد در صبح‌ هنگام منجر می‌شود.

همچنین افرادی که در اتاق‌خواب‌های خاکستری رنگ می‌خوابند، افرادی هستند که بخش اعظم وقتشان را به خرید آنلاین در تخت‌خوابشان مشغولند و اشخاصی هم که اتاق‌خوابشان نقره‌ای است، بیشتر ترغیب می‌شوند که در این اتاق ورزش کنند.

بنفش

منبع: ایسنا

کد خبر 214654
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز