همشهری آنلاین: همزمان با مصوبه اخیر مجلس مبنی بر افزایش سقف معافیت مالیاتی از ۶۰۰ هزار به ۸۳۳ هزار تومان، معاون سازمان مالیاتی گفت: از خردادماه تسویه حساب با کارفرمایان در این خصوص انجام و مابه‌التفاوت دو ماه اول به حساب حقوق بگیران واریز می شود.

حسین وکیلی

حسین وکیلی در خصوص چگونگی اعمال مصوبه اخیر مجلس مبنی بر افزایش سقف معافیت مالیاتی از 600 هزار تومان به 833 هزار تومان در سال جاری، به تسنیم گفت: مصوبه مجلس از ابتدای سال اعمال می شود البته با توجه به بودجه سه دوازدهم قرار شد برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه بر اساس قانون بودجه سال قبل مالیات اخذ شود.

وی افزود: اما بعد از اینکه لایحه بودجه سال جاری در مجلس به تصویب رسید و بعد از آن به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد، سازمان مالیاتی "مالیات" ماه‌های قبل را از حساب حقوق بگیران کم می کند و اگر مشمول نشدند مابه‌التفاوت را به حساب‌شان واریز می کند.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه از خردادماه قرار است تسویه حساب با کارفرمایان انجام شود، افزود: بر همین اساس مالیات دریافتی فروردین و اردیبهشت ماه از سوی سازمان اصلاح می شود و اگر کارفرمایان طلب کار بودند پول را به حساب‌ها بر می گردانیم در غیر اینصورت از ماه‌های بعد کم می کنیم.

به گزارش تسنیم، قاسم پناهی قائم مقام سازمان امور مالیاتی طی روزهای اخیر بعد از مصوبه مجلس مبنی بر افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق از 600 هزار تومان به 833 هزار تومان به خبرنگار ما گفت: این معافیت با درآمد پیش بینی شده برای سال جاری همخوانی ندارد و نیازمند تجدید نظر است.

پناهی با تأکید براینکه سازمان مالیاتی مکلف به اجرای مصوبات مجلس است، گفته بود: بر همین اساس سازمان امور مالیاتی هر چه را در مجلس تصویب شده است را به طور قطع اجرا خواهد کرد.

وی البته افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق از 600 به 833 هزار تومان را موجب کاهش تحقق درآمدهای مالیاتی مصوب در بودجه دانست و گفت: مالیات بر درآمد شامال مالیات بر حقوق هم می شود، از همین رو ضروری است که مجلس همزمان با افزایش سقف معافیت مالیاتی در خصوص میزان درآمدهای سازمان مالیاتی در سال جاری هم تجدید نظری کند چراکه باید درآمدهای پیش بینی شده با میزان معافیت مذکور همخوانی داشته باشد.

به گزارش تسنیم، در حالی کمیسیون تلفیق سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 52 قانون برنامه پنجم توسعه برای سال 92 را مبلغ 7.2 میلیون تومان در یک سال و 600 هزار تومان در هر ماه تعیین کرده بود، که نمایندگان در جلسه علنی صبح روز چهارشنبه هفته گذشته، صحن مجلس با پیشنهاد افزایش این سقف به 10 میلیون تومان در سال و 833 هزار تومان در یک ماه با دو سوم آرا موافقت کردند.

بنابراین در سال جاری حقوق کارمندان و کارگران زیر 833 هزار تومان از پرداخت مالیات معاف شد.

کد خبر 214718
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز