گروه ادب و هنر: شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن دهمین روز برگزاری‌اش را نیز پشت سر گذاشت.

روزهای پایانی کن

جشنواره‌ای که در بخش مسابقه‌اش تاکنون فیلم‌های «گذشته»، «ذره‌ای گناه»، «درون لوین ایویس» و «زیبایی بزرگ» بیشتر از بقیه فیلم‌ها بخت دریافت نخل طلا را دارند. البته هنوز چند فیلم مهم به نمایش درنیامده‌اند که در میانشان آخرین‌ ساخته‌های رومن پولانسکی و جیم جارموش مطرح‌تر از بقیه به نظر می‌رسند.

برخی از فیلم‌های حاضر در مسابقه هم پایین‌تر از انتظار از کار درآمدند. «پشت چلچراغ» ساخته سودربرگ با نظرات متفاوتی مواجه شد و نمره منتقدان به این فیلم بالا نبود. تا اینجای کار فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادی فیلم چینی ذره‌ای امید و فیلم‌های مثل پدر، مثل پسر و درون لوین ایویس را به‌عنوان رقبایی جدی پیش رو دارد. فیلم‌های «فقط عاشقان زنده می‌مانند» (جیم جارموش) ، «ونوس در جامه‌ای از خز» (رومن پولانسکی) «نبراسکا» (الکساندر پاین) و «گور به گور» (جان فرانکو) هم در راه هستند و باید دید در نهایت چه فیلمی برنده نخل طلا می‌شود.

بازار فیلم جشنواره کن هم دیروز رسماً به کار خود خاتمه داد. جایی که امسال نمایندگان سینمای ایران در آنجا حضور یافته بودند. پیش از پایان بازار فیلم و بسته شدن چتر سینمای ایران، غرفه صدا و سیما از 2 روز قبل خالی شده بود و غرفه مؤسسه رسانه‌های تصویری هم روز پنجشنبه جمع‌آوری شد. عصر دیروز هم غرفه‌های فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کار خود در بازار فیلم خاتمه دادند. روز چهارشنبه 2 فیلم کوتاه ایرانی نیز روی پرده رفتند. «دوئت» ساخته نوید اقبالی دانش و «بیشتر از 2 ساعت» به کارگردانی علی عسگری در کن به نمایش در آمدند.

نیاز به لابی نیست

3ماه پس از اظهارات جنجالی جواد شمقدری درباره لابی با آکادمی اسکار برای اعطای جایزه به فیلم «جدایی نادر از سیمین» او این‌بار می‌گوید که دیگر نیازی به لابی نیست، با اسپیلبرگ صحبت می‌کنیم تا فیلم جدید اصغر فرهادی نخل طلا بگیرد! به گزارش ایسنا، رئیس سازمان سینمایی کشور هر از گاهی سخنانی جنجالی می‌گوید که خیلی‌ها را به واکنش وا می‌دارد و برای مدتی توجه‌ها را به‌خود جلب می‌کند و محل بحث بسیاری می‌شود، هرچند این‌بار به‌نظر می‌رسد سخنان جدیدش را در فضایی غیرجدی گفته است! شمقدری در گفت‌وگویی با هنر آنلاین درباره «لابی کردنش برای گرفتن نخل طلا» گفته است: «نیازی به لابی نیست با اسپیلبرگ صحبت می‌کنیم و او نخل طلا را به آقای فرهادی اهدا می‌کند!» او ادامه داده است: «با توجه به اینکه اسپیلبرگ رئیس هیأت داوران است و آمریکایی است، بدیهی است با مشکلاتی که بین فرانسه و آمریکا وجود دارد اکثر جوایز به آمریکایی‌ها تعلق بگیرد.»

معاون وزیر ارشاد البته در بخشی از این گفت‌وگو از فیلم «گذشته» ساخته فرهادی تمجید کرده و او را افتخار ایران نامیده و گفته است: «من امیدوارم این فیلم آنگونه که شایسته است مورد توجه قرار گیرد... به فرهادی دست‌مریزاد می‌گویم، فیلمش را بسیار دوست داشتم و برایم ارزشمند است که دچار ازهم‌گسیختگی فرهنگی نشده است و فیلمی 100درصد ایرانی با احترام به کشورمان ساخته است، ایشان افتخار کشور ما در عرصه فیلمسازی هستند.»

کد خبر 215683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز