گروه شهری: کارنامه مدیریت شهری پایتخت نشان می‌دهد عزمی جدی برای حفظ و گسترش فضای سبز وجود دارد.

در سال‌های اخیر مدیریت شهری با ایجاد بوستان‌ها و فضای سبز گسترده، سرانه فضای سبز به ازای هر تهرانی را به استاندارد بین‌المللی 16متر مربع رسانده است درحالی‌که میزان سرانه فضای سبز پیش از مدیریت فعلی فقط 8.5 متر مربع بود. تا سال 84 تهران 1200پارک داشت اما امروز نزدیک به 2هزار بوستان در نقاط مختلف شهر احداث شده است؛ ضمن اینکه با ایجاد بوستان‌های بزرگی همچون آزادگان و ولایت در جنوب تهران، تلاش شده فاصله شمال و جنوب شهر کم شود. در این میان پارک‌های جنگلی و روددره‌های متعددی هم ساماندهی شده تا بر تفرجگاه‌های تهران اضافه شود.

افزایش چشمگیر فضای‌سبز طی 8سال گذشته در شرایطی است که پیش از انقلاب سرانه آن کمتر از یک متر بود و تا قبل از سال 84هم فاصله بسیاری با حداقل استانداردهای بین‌المللی داشت، اما با تلاش‌هایی که از سال84توسط مدیریت شهری صورت گرفت، سرانجام سرانه فضای سبز برای هر شهروند تهرانی به 16مترمربع یعنی استاندارد بین‌المللی رسید.

هم‌اکنون تعداد بوستان‌های فرامنطقه‌ای، منطقه‌ای و محلی پایتخت به مرز 2هزار بوستان رسیده است. از سال 84تاکنون یعنی قریب به 8سال، 800پارک و 16هزار هکتار جنگلکاری به مجموعه فضای سبز شهر تهران افزوده شده است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان به افتتاح 2هزار و 300هکتار جنگلکاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران اشاره کرد.

سرانه فضای سبز برون شهری نیز در این مدت به 23متر رسیده است. همچنین پیش از انقلاب فقط 75 پارک و 3 پارک جنگلی در تهران وجود داشت که مجموع آنها به 2هزار و 900هکتار هم نمی‌رسید که این میزان در حال حاضر به 38هزار هکتار رسیده است.
از‌ سال 84تا 91، 17هزار هکتار جنگلکاری در تهران در قالب فاز دوم توسعه کمربند سبز تهران اضافه شد که سرانه فضای‌سبز برون شهری تهران را به 23 متر رساند. احداث 911بوستان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تا پایان‌سال 91در پایتخت ازجمله تلاش‌های مدیریت شهری بود. همچنین در سال‌جاری با احداث 2پارک جنگلی تلو و شهدای گمنام کمربند سبز پایتخت جان تازه‌ای به‌خود گرفته است.

برگزاری 8دوره نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه در زمان شهردار فعلی که تا پیش از وی، فقط 3دوره آن برگزار شده بود، استفاده از روش‌های الکترو مغناطیسی برای شناسنامه دار کردن درختان و کنار گذاشتن روش‌های سنتی، استفاده از آب خام برای آبیاری 100درصد فضای سبز تهران، طرح شناسایی قنوات و استفاده از آب آنها برای آبیاری و توسعه کمربند سبز پیرامون شهر تهران از دیگر اقدامات انجام شده در این دوره مدیریت شهری بوده است.

کد خبر 215831
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز