همشهری آنلاین: محققان پژوهشگاه مواد و انرژی با استفاده از ضایعات پلاستیکی مایعات نفتی با ارزش مشابه سوخت‌های هیدروکربنی تولید کردند

در کشور، از ضایعات پلاستیکی، سوخت تولید شد

به گزارش مهر، مهندس مصطفی رضوانی پور، مجری طرح با اشاره به مشکلات زیست محیطی استفاده از مواد پلاستیکی، گفت: استفاده از روش‌های مرسوم دفع ضایعات پلاستیکی چون سوزاندن پلاستیک‌ها در زباله سوزها، دفن آنها در زمین و یا رها کردن آنها در طبیعت، به دلیل مشکلات زیست محیطی و هزینه‌های بالای آنها روش مؤثری برای حل مشکلات ناشی از این ضایعات نیست.

وی با اشاره به پروژه اجرا شده در این زمینه اظهار داشت: در این تحقیقات با استفاده از پسماندهای پلاستیکی، مایعات نفتی با ارزش مشابه سوخت‌های هیدورکربنی تولید کردیم.

رضوی پور به بیان چزئیات این طرح پرداخت و خاطرنشان کرد: در این روش به منظور بازیافت شیمیایی ضایعات پلاستیکی و همچنین برای انجام بهتر واکنش و کنترل محصولات حاصل از واکنش پیرولیز، از کاتالیست‌های اکسیدی مانند آلومینا، سیلیکا، گل قرمز و غیره استفاده شد.

وی اضافه کرد: در این روش، آزمایش‌ها با استفاده از طراحی مناسب راکتور مورد نیاز از جنس فولاد زنگ نزن و بدون همزن به حجم 28/6 لیتر در شرایط نیمه پیوسته انجام شد که در تمام آزمایش‌ها حدود 95 درصد از مواد اولیه ضایعات پلاستیکی به مایعات هیدروکربنی تبدیل شدند.

مجری طرح ادامه داد: نتایج حاصل از آنالیز محصولات به دست آمده از واکنش پیرولیز نشان داد خواصی مشابه سوخت‌های مرسوم نظیر بنزین، دیزل و نفت سفید داشتند.

وی یادآور شد: محصولات گازی و مایع به دست آمده می‌توانند به عنوان جایگزین سوخت‌های فسیلی و یا به عنوان مواد شیمیایی با ارزش در واحدهای صنعتی پایین دستی مختلف استفاده شوند.

کد خبر 216077
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز