فرهادی چند روز قبل، پیش از اعلام نتایج جشنواره فیلم کن در گفت‌وگو با نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر در پاسخ به این سؤال که ایران فیلم برنده اسکار «آرگو» را محکوم کرد.

جشنواره کن - اصغر فرهادی

 تو درباره این جنجال‌ها چه می‌اندیشی،گفت: به‌نظر من مردم ایران و در مجموع مخاطبان ایرانی، با این حقیقت که فیلمی ایرانی به اتفاقی که در بطن تاریخ ایران به وقوع پیوسته، مشکلی ندارند، آنها حتی با این مسئله که این اتفاق چگونه به‌تصویر کشیده شده است نیز مشکلی ندارند، ناراحتی آنها از این مطلب است که چرا مردم خارج از سفارت، مردم کوچه و خیابان و مردم عادی نیز همان‌قدر منفی و خشن به تصویر کشیده شده‌اند که مردمی که در جریان اشغال سفارت درگیر بوده‌اند. برای مردم ایران خیلی سخت است ببینند، که در چنین فیلمی اینقدر با کوته بینی و به طرز نادرستی به مردم ایران نگریسته شود.

فرهادی در پاسخ به اینکه آیا در آینده شاهد همکاری دوباره شما با ستاره‌های بین‌المللی خواهیم بود یا آیا ممکن است که شما در آینده فیلمی هالیوودی بسازید، گفت: من همیشه سعی‌ام بر این بوده که به این سؤال جواب خیلی واضحی ندهم چون شما هیچگاه از آنچه در آینده روی می‌دهد مطمئن نیستید. ولی من باید به شما بگویم که یک پروژه سینمایی بسیار مهم با ستاره‌ها مطرح سینما وجود دارد که دوست دارم روی آن کار کنم. ولی هنوز نمی‌توانم بگویم که آیا این پروژه بعدی من خواهد بود یا یکی پس از آن. من هنوز دارم به آن فکر می‌کنم و درباره داستان آن و اینکه آن را چگونه بنویسم می‌اندیشم، بالاخره این نخستین گام در این پروژه خواهد بود.

فرهادی همچنین در پاسخ به اینکه فیلم‌های ایرانی تاکنون جوایز زیادی کسب کرده‌اند ازجمله اسکار شما، همچنین حضور فعالی در جشنواره‌های سراسر جهان دارند، به‌نظر شما دلیل موفقیت فیلمسازان ایرانی در سطح جهان چیست؟تأکید کرد: شما حتما می‌دانید که میزان تولید فیلم در ایران خیلی بالاست، خیلی از این فیلم‌ها اکران می‌شوند، بخش قابل‌توجهی از آنها نیز همچون دیگر نقاط جهان، تجاری و سطحی هستند و در این میان تعداد کمی فیلم وجود دارد که معناگرا بوده و به جنبه‌های عمیق و تفکر برانگیز زندگی می‌پردازند. از این تعداد کم، تعداد کمتری به خارج از کشور راه‌می‌یابند و زمانی‌که یک فیلم به خارج از ایران راه می‌یابد، این مطلب برای مخاطبان ایرانی خیلی مهم است چون این راهی است برای آنکه بقیه دنیا ایران را متفاوت از آنچه سیاستمداران از ایران به دنیا ارائه می‌دهند، بشناسند. مردم ایران رابطه عمیقی با فیلم‌هایی که به خارج از ایران سفر می‌کنند، دارند.

 

کد خبر 216278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز