دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

مطالعات جدید روی شیوه تعقیب بزهای کوهی توسط یوزپلنگ‌ها و چالاکی مثال‌زدنی آنها در جهیدن به اطراف، تغییر جهت‌های ناگهانی و کم‌کردن ناگهانی سرعت‌شان نشان داده است که سرعت زیاد تنها راز مهارت شگفت‌انگیز یوزپلنگ‌ها در شکار کردن نیست.

یوزپلنگ

 بررسی‌ها روی یک یوزپلنگ در پارک جنگلی آفریقا نشان داده است که راز اصلی موفقیت این شکارچی ماهر بیش از اینکه مبتنی بر سرعت خیره‌کننده‌اش باشد به داشتن مهارت خارق‌العاده و طبیعی در ترمز‌کردن وابسته است. به گزارش لایوساینس «آلن ویلسون» از کارشناسان اصلی این مطالعه می‌گوید: در واقع یوزپلنگ‌ها در تعقیب شکار خیلی سریع نمی‌دوند چرا که شکار بیش از هر کاری هنر مانور در حرکات و موقعیت‌های گوناگون را دارد که شامل هنر شتاب‌گرفتن، پس کشیدن طعمه، شیرجه زدن و به دام انداختن شکار است.

ویلسون و تیم همراهش 10 سال وقت صرف طراحی و ساخت یک قلاده ردیاب کرده‌اند که با انرژی خورشیدی شارژ می‌شود. این قلاده مجهز به فناوری‌هایی نظیر شتاب‌سنج، چرخش‌سنج و جی‌پی‌اس است که می‌تواند تمام حرکت‌های این جانور را تحت نظر بگیرد. آنها این قلاده‌ها را روی 5 یوزپلنگ در منطقه دلتای اوکاوانگو نصب کرده و 367 عملیات شکار آنها را طی 6 تا 9 ماه بررسی کردند. آنها طی این مطالعات دریافتند که یوزپلنگ‌ها قادرند در هر تک‌گام تا حدود 9 متر بر ساعت از سرعت خود بکاهند که این مسئله به آنها بیشتر از افزایش سرعت در شکار کردن کمک می‌کند.

کد خبر 219188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز