گروه شهری: نایب‌رئیس اول کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، با بیان اینکه در نشست یکشنبه گذشته مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح موادی از قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: براساس ماده ۹ این طرح سن معاینه فنی خودروها از 5 به 2 سال کاهش پیدا می‌کند.

محمدجواد کولیوند در گفت‌وگو با خانه ملت، در تشریح دستور کار نشست دوم تیرماه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه در این نشست طرح اصلاح مواد ۹، ۱۵ و 23قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: براساس ماده 9طرح اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، سن معاینه فنی خودروها از 5 به 2 سال کاهش پیدا می‌کند.

کاهش مدت معافیت خودروهای نو از 5سال به 2 سال موردی بوده است که از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مورد تأکید قرار گرفته است. پیش از این نبی‌الله احمدی، عضو کمیسیون عمران مجلس گفته بود: انجام معاینه فنی خودروها با توجه به شرایط فعلی و وضعیت حال حاضر جاده‌های کشور که به هیچ عنوان پاسخگوی تعداد انبوه خودروهای موجود و سرعت بالای آنها نیست، امری کاملا ضروری است. وی با اشاره به اینکه احتمال ایجاد تصادفات و تلفات سنگین بر اثر برخورد خودروهایی که از نظر فنی مشکل دارند بالاست، افزوده بود: به‌منظور کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن انجام معاینه فنی خودروها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اما یک عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس نیز در این ارتباط با اشاره به افزایش قابل ملاحظه تعداد خودروها و افزایش سرعت آنها در مقایسه با خودروهای نسل قبل گفت: باید تمام فاکتورهایی که در تولید خودروها به‌کار می‌روند، توسعه‌یافته‌تر و پیشرفته‌تر شوند و قابلیت‌های معتبرتر و مطلوب‌تری داشته باشند.

حسین محمدزاده با بیان اینکه علاوه بر خودروهای تولیدی که وارد ناوگان می‌شوند، خودروهای فرسوده زیادی نیز در ناوگان وجود دارند که همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزود: یکی از نکات غیرقابل انکار در زمینه خودرو بحث ایمنی آن است که باید مورد توجه خاص قرار گیرد. همچنین در این رابطه یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌های مورد نیاز کشور ازجمله وضعیت راه‌ها که نیاز به تأمل فراوان دارد فراهم شود، گفت:

درحالی‌که در قرن 21قرار داریم، زیبنده نیست راه‌های کشور ما از ایمنی لازم برای تردد خودروها برخوردار نباشد. جلیل جعفری ضرورت رسیدگی به‌خودرو و انجام معاینه فنی آن که به‌صورت مستقیم با جان رانندگان و خانواده‌های‌شان سر و کار دارد را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: با توجه به وضعیت آلودگی هوا و خسارات ناشی از آن، ضروری است مدت زمان مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی مجددا به 2سال یعنی زمانی که پیش از مصوبه مجلس اجرا می‌شد، برگردد.

کد خبر 220202
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز